Suomen Opasliitto valmistautuu 50-vuotisjuhliin

17.10.2023

Suomen Opasliiton jäsenet kokoontuivat viikonvaihteessa Seinäjoelle valtakunnallisille Opaskoulutuspäiville ja liittokokoukseen. Vuonna 2024 tulee kuluneeksi 50 vuotta Suomen Opasliiton perustamisesta. Merkkivuoden juhlinta aloitettiin jo Seinäjoella.

Juhlavuoden teema on: ”Auktorisoidut oppaat yhdessä jo 50 vuotta - Auktoriserade guider tillsammans redan i 50 år”.

Liittokokouksessa valittiin myös uusia hallituksen jäseniä ja varajäseniä. Uudeksi jäseneksi Opasliiton hallitukseen ja alue-edustajaksi vahvistettiin Katja Mononen (Savo-Karjala) ja Päivi Oksanen (Keski-Suomi). Hallituksessa jatkavat ja alue-edustajina toimivat edelleen: Raisa Nurmi (Etelä-Suomi), Ulla Grönvall-Streng (Pohjanmaa), Tarja Peltola-Welin (Kaakkois-Suomi), Eija Räsänen (Lounais-Suomi), ja Päivi Rintamäki (Pohjois-Suomi).

”Ammattitaitoisia oppaita tarvitaan aina. Koulutus ja oppaiden auktorisointi ovat aina olleet Opasliiton toiminnan keskeisiä tukipilareita. Taitojen ja tietojen tasalaatuisuutta kehitämme ja ylläpidämme mm. oppaiden jatkokoulutuksilla ja aktiivisuusnäyttöjä kehittämällä”, sanoo puheenjohtaja Virpi Joutsa.

Seinäjoen Oppaat ry:n järjestämille opaskoulutuspäiville kokoontui noin 100 opasta eri puolilta Suomea keskustelemaan ja kouluttautumaan. ”Opas, Sinä olet tähti - uskalla loistaa ja toteuttaa!” -teemalla kuultiin innostavia esityksiä ja tutustuttiin Seinäjoen matkailutarjontaan, mm. Aalto-matkailuun ja Seinäjoen Aalto-keskukseen.