YLÄ-SAVON OPPAAT RY

Ylä-Savon oppaat opastavat Iisalmessa ja Lapinlahdella. Iisalmi on Ylä-Savon talousalueen keskus, josta matkailija löytää kauniiden luonnonmaisemien lisäksi monipuolisia elämyksiä. Auktorisoidut oppaamme johdattavat vierailijat tutustumaan mm. kaupungin keskustan historiaan ja nykypäivään eri aiheisilla kävelykierroksilla. Suomen sota ja Juhani Ahon lapsuusmaisemat nivoutuvat yhteen Koljonvirran kulttuuri- ja sotapolkukierroksilla. Pyhän Ristin- ja Kustaa Adolfin kirkoissa ja hautausmaakierroksilla kerromme luterilaisten kirkkojemme rakennuksista, kirkkoalueiden rakenteista, hautamuistomerkkien taiteesta, merkkihenkilöistä ja vaikuttajista. Profeetta Eliaan kirkkokierros tutustuttaa kävijän vahvaan ortodoksisuuden perintöön. Opastamme myös Rukajärvikeskuksessa viime sotien historiallisiin tapahtumiin ja rintamalla syntyneeseen taiteeseen.. Bussikierroksilla esittelemme laajemmin Iisalmen historiaa ja nykypäivää sekä kulttuurihistoriallisesti merkittävien henkilöiden kotimaisemia ja heidän elämäänsä. Opastamme myös Lapinlahden Väisälänmäen kulttuurimaisemissa ja kerromme alueen historiasta. Iisalmeen tullaan kesäisin myös iloisille Olutjuhlille tai katsomaan tasokkaita Mansikkaniemen kesäteatteriesityksiä. Virran toisella rannalla voi osallistua Koljonvirran kartanon monipuolisiin kesätapahtumiin tai piipahtaa Runnin historiallisiin kylpylämaisemiin.

TERVETULOA VIERAAKSEMME!

Opasvaraukset: puh. 044 276 7729 tai puh.0400 492 001

Opasyhdistys:

Ylä-Savon Oppaat ry, puheenjohtaja Anja Kauppinen, sposti: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., puh 044 2767729, sihteeri Sirpa Niskanen, sposti: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., puh. 045 1275057

Anja Kauppinen
Adress: