Jyväskylä on helposti saavutettava ja monipuolinen matkailukohde keskellä Suomea.

Tämä noin 142 000 asukkaan järvien ympäröimä kaupunki on tunnettu erityisesti Alvar Aallon arkkitehtuurista. Kaupungissa on mahdollisuus nähdä lukuisia Aallon töitä 1920-luvulta alkaen. Opastetulla kierroksella sinulle ja ryhmällesi kerrotaan niin Aallon elämästä ja persoonasta kuin myös hänen rakennus- ja muotoilutaiteestaan. ​

Suomen Ateena - nimen Jyväskylä sai jo 1800-luvulla, kun tänne perustettiin ensimmäinen suomenkielinen kansakoulun opettajia valmistava seminaari. Seminaarista on sittemmin kehittynyt monitieteinen ja kansainvälinen yliopisto. Opastetulla kierroksella saat kuulla tarkemmin suomalaisen koulutuksen historiasta ja nykyajasta. Voimme tutustua lukuisiin kampusalueisiin myös arkkitehtuurin ja kulttuurihistorian näkökulmasta. Silloin oppaan puheessa vilahtaa taatusti myös Minna Canth ja hänen toimensa Jyväskylässä.

Jyväskylä on myös liikuntakaupunki. Tiesitkö, että Suomen suurin ulkokuntosali kiertää Jyväsjärveä? Matti Nykäsen perintö elää ulkoliikuntakeskus Laajavuoressa. Neste Rally Finland on tietenkin suurin vuosittain järjestettävistä urheilutapahtumista.

Jyväskylään kannattaa tutustua myös pimeään vuodenaikaan. Silloin kaupungin kymmenet valaistut kohteet pääsevät oikeuksiinsa. Varsinkin vuosittainen Valon kaupunki- tapahtuma kannattaa kokea paikan päällä.

Me oppaat esittelemme kotikaupunkiamme yhdeksällä eri kielellä. Voit valita ryhmällesi valmiin teemakierroksen Visit Jyväskylän sivuilta https://visitjyvaskyla.fi/hyva-tietaa/opastetut-kierrokset tai halutessanne räätälöimme teille kierroksen mielenkiinnon kohteittenne mukaisesti.

Tervetuloa hyvään kylään!

Opasvaraukset: Jyväskylän seudun matkailuneuvonta, puh. 014 2660113