Jyväskylän seutu on helposti saavutettava ja monipuolinen matkailukohde keskellä Suomea. Jyväskylän matkailuoppaat opastavat koko Jyvässeutua. Asiakkaamme tulevat läheltä ja kaukaa, Australiasta Amerikkaan, Euroopasta Aasiaan. He varaavat opastukset Visit Jyväskylä Regionin kautta.

Opastettavaa meillä riittää:

Jyvässeudulla on kaksi UNESCO:n maailmanperintökohdetta, Petäjäveden vanha kirkko ja Struven ketjun mittauspiste Oravivuorella. UNESCO:n aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon valittu saunaperinne näkyy mm. Saunakylässä Jämsässä. Euroopan Neuvoston kulttuurireitti Alvar Aalto Route – 20th Century Architecture and Design -kulttuurireitti kulkee Jyväskylään. Päijänne, Keitele, Konnevesi ja lukemattomat muut järvet sekä niitä yhdistävät kanavat houkuttavat vaikkapa risteilyille. Lisäksi maakunnassa on neljä kansallispuistoa.

Meiltä kysytään paljon arkkitehtuurikierroksia. Alvar Aalto kävi koulunsa Jyväskylässä ja perusti kaupunkiin ensimmäisen toimistonsa. Seudulla on mahdollisuus nähdä lukuisia Aallon töitä 1920-luvulta alkaen ja kuulla tarinoita sekä Aaltojen elämästä että rakennus- ja muotoilutaiteesta. ​Myös Wivi Lönn, Suomen ensimmäinen itsenäisenä arkkitehtinä työskennellyt nainen, on jättänyt kaupunkiin vahvan jäljen.

1863 perustetun ensimmäisen suomenkielisen kansakoulunopettajaseminaarin perintönä Jyväskylässä on monitieteinen ja kansainvälinen yliopisto. Se ja muut kaupungin oppilaitokset vaikuttavat vahvasti – joka kolmas kaupunkilainen on opiskelija. Voimme tutustua teemaan myös arkkitehtuurin ja kulttuurihistorian näkökulmasta. Silloin oppaan puheessa vilahtavat todennäköisesti myös Minna Canth ja P.J. Hannikainen.

Jyväskylä on aktiivinen tapahtuma- ja liikuntakaupunki. Jyväskylän MM-ralli on suurin Jyväskylässä järjestettävistä tapahtumista, Jyväskylän Kesä on Suomen vanhin kulttuurifestivaali ja Jyväskylän Paviljonki on Suomen suosituimpia messu- ja tapahtumakeskuksia. Suomen suurin ulkokuntosali kiertää Jyväsjärveä niin matkailijoiden kuin kaupunkilaistenkin iloksi. Pimeään vuodenaikaan Valon kaupunki -tapahtuma ja kaupungin kymmenet pysyvästi valaistut kohteet kannattaa kokea paikan päällä, ja oppaan kanssa niistäkin näkee enemmän.

Me Jyväskylä-oppaat esittelemme Jyvässeutua kahdeksalla kielellä. Voit valita ryhmällesi valmiin teemakierroksen Visit Jyväskylä Regionin sivuilta https://visitjyvaskyla.fi/opastetut-tilauskierrokset-jyvaskylan-seudulla tai räätälöimme teille kierroksen mielenkiinnonkohteittenne mukaisesti.

Tervetuloa!

@jyvaskylaguides