I slutet av maj meddelade den finska regeringen att inhemsk turism var tillåtet, och i början av juni öppnade slutligen bibliotek, många museer och restauranger och kaféer, och vi tog ytterligare ett steg mot kanske en något mer normal sommarsäsong.

Finlands sommar är toppsäsongen för turistguider, åtminstone i de flesta delar av landet. Visst, under vintersäsongen finns det till exempel tillräckligt med arbete för guider i Lappland, men sommaren är den tid då turister vanligtvis reser till Finland och finländare också rör sig ivrigt. Nu lever vi i en något annorlunda situation. Många guider har funderat under de senaste månaderna om vi kan guide alls denna sommar.

Turistguider har dock utnyttjat våren genom att studera nytt, planera nya turer och också ta över den digitala världen mer. Man har producerat distansguidningar i nätet, social media inlägg samt webinarer. Guiderna har också utvecklat virtual guidning mm.

Många av de finländska guideföreningarna eller deras intressenter organiserar sommartidsturer i sina orter. Några har börjat redan från början av juni, i många orter har starten skjutits upp till tiden efter midsommaren eller till och med augusti. Guidade turer under sommaren har också blivit helt avlysta i vissa orter.

Finlands Guideförbund har distribuerat anvisningar till sina medlemmar för att förhindra coronavirussmitta under guidningar, och där guidade turer och utflykter genomförs, kommer de naturligtvis utföras så att man skyddar både turisternas och guidernas hälsa.

Den auktoriserade turistguiden är berättigad att bära ett guidemärke, antingen silverfärgat eller gyllene. På guidemärket står GUIDE och det har en bild av Finland i blått på jordglobens karta. Finlands Guideförbunds auktorisering erhålls efter guideutbildning som uppfyller förbundets utbildningskrav. För att upprätthålla sin auktorisering bör guiden regelbundet påvisa sina kunskaper och färdigheter. Detta garanterar de auktoriserade turistguidernas kvalitet som i sin tur garanterar kundförnöjsamheten.

Finlands Guideförbund rf är det enda riksomfattande förbundet för turistguider, naturguider och guider inom speciella branscher. Förbundet har 82 medlemsföreningar och genom dem har förbundet cirka 1 200 medlemmar. I operativa termer är förbundet indelat i geografiska områden (regioner).  Kontakten mellan regioner och förbundet sköts av regionrepresentanter.

För mer information:          De lokala guideföreningar

se: www.suomenopasliitto.fi

Hanna-Leena Laihonen, ordförande