Tässä Suomen Opasliiton tiedote kansainvälisen matkailuoppaan päivän johdosta

Turvallisesti oppaan matkassa – Opasliiton teema 2021

Suomen Opasliitto ry valitsee vuosittain teeman, joka tuo esiin opastyön eri puolia. Tämän vuoden teemaksi valittiin ”Turvallisesti oppaan matkassa – Tryggt med guiden”. Kansainvälisenä matkailuoppaan päivänä 21.2.2021 haluamme korostaa koulutettujen ja auktorisoitujen oppaiden osuutta turvallisissa matkailuelämyksissä.

Kansainvälistä matkailuoppaan päivää vietetään eri puolilla maailmaa. Suomen Opasliiton opasyhdistykset järjestävät tuona päivänä ympäri Suomea tapahtumia tai muistuttavat muilla tavoin ammattitaitoisten oppaiden merkityksestä.

Koronapandemia toi mukanaan monenlaisia asioita ja yksi niistä on varmasti matkailun terveysturvallisuus ja sen huomioonottaminen. Viime vuonna matkailu oli suhteellisen pienimuotoista ja tämä vuosi on alkanut samoissa merkeissä. Vastuulliset matkanjärjestäjät ovat pyrkineet ja pyrkivät jatkuvasti kohentamaan turvallisuutta kaikin keinoin.

Kun rajoituksia aletaan jossain kohtaa löysentää ja kun rajat vihdoin aukeavat, tulee Suomen matkailutoimijoiden olla valmiita vastaamaan asiakkaiden toiveisiin, myös turvallisuuden osalta. Suomen Opasliitto tuo osaltaan esiin auktorisoitujen oppaiden osaamista ja koulutusta. Ammattitaitoinen opas on ensiaputaitoinen ja osaa ottaa huomioon turvallisuusnäkökohdat laaja-alaisesti. Liitto kouluttaa jäseniään jatkuvasti ja varmistaa aktiivisuusnäytöillä oppaiden tiedot ja taidot säännöllisesti.

Uuden tilanteen myötä ovat myös uudet laitteet ja tekniikat vallanneet alaa, opastuksissakin, ja tämäkin kehitys edistää turvallisuutta. Virtuaaliset opastukset tai etäopastukset, miten niitä halutaankin kutsua, ovat terveysturvallisia ja mahdollistavat opastuksille osallistumisen niillekin, jotka eivät ehkä terveydellisistä tai muista syistä pääse liikkumaan. Paikan päällä opastettaessa käytetään jo laajalti äänenvahvistimia, jotka mahdollistavat turvavälien pitämisen.

Suomen Opasliitto ry on valtakunnallinen matkailuoppaiden, eräoppaiden ja erikoisalojen oppaiden liitto. Liitolla on 82 jäsenyhdistystä ja niiden kautta opasliittoon kuuluu noin 1200 jäsentä. Toiminnan kannalta liitto on jaettu maantieteellisiin alueisiin. Alueiden ja hallituksen välisenä yhteyshenkilönä toimivat alue-edustajat.

Lisätietoja:

Virpi Joutsa, puheenjohtaja, Suomen Opasliitto