Hanna-Leena Laihonen jättää paikkansa vuoden vaihteessa sääntömääräisesti toimittuaan puheenjohtajana jo kuuden vuoden ajan. Uusi puheenjohtaja, Virpi Joutsa, aloittaa toimessaan 1. tammikuuta 2021. Vuoden Opas 2020 on Marja-Sisko Pihl, Koillis-Savon Oppaat ry.

Suomen matkailuoppaat kokoontuivat viikonloppuna Kajaaniin sekä kouluttautumaan, keskustelemaan että pitämään liittokokousta.
Yksi tärkeä asiakohta liittokokouksessa oli uuden puheenjohtajan valinta. Suomen Opasliiton uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Virpi Joutsa. Hän on Rauman Oppaat ry:n jäsen.

Uusi puheenjohtaja linjaa tulevaa kaksivuotiskautta seuraavasti: ”On ilo jatkaa Hanna-Leena Laihosen viitoittamalla tiellä ja yhdessä kaikkien Suomen oppaiden kanssa kehittää Opasliiton toimintaa. Etäyhteyksien hyödyntäminen yhteydenpidossa ja opaskoulutuksissa on jatkossa erinomainen mahdollisuus ja haaste.”

Kuuden vuoden ajan Opasliiton puheenjohtajana ja sitä ennen seitsemän vuotta Opasliiton rahastonhoitajana toiminut Hanna-Leena Laihonen jättää hyvillä mielin puheenjohtajan tehtävät seuraajalleen.

”Menneet vuodet ovat olleet hyvin opettavaisia, olen saanut upeita ystäviä ja pyrkinyt hoitamaan tehtäviä parhaan kykyni mukaan. Opasliitossa kaikki tärkeät asiat ovat kunnossa; hallituksen työskentely on aktiivista ja positiivista, yhdistykset toimivat hyvin, sekä yhtenä merkittävänä asiana: liiton talous on kunnossa. Onnittelut uudelle puheenjohtajalle, annan hänelle kaiken apuni ja tukeni”, kommentoi Hanna-Leena Laihonen.

Puheenjohtajan lisäksi valittiin uusina jäseninä Opasliiton hallitukseen ja alue-edustajiksi Hilkka Kangastie (Pohjois-Suomi) ja Raisa Nurmi (Etelä-Suomi). Hallituksessa jatkavat ja alue-edustajina toimivat edelleen: Päivi Keskikuru (Pohjanmaa), Airi Okkonen (Savo-Karjala), Helena Partanen (Kaakkois-Suomi), Eija Räsänen (Lounais-Suomi), Leena Lintusaari (Keski-Suomi) ja Inga-Britt Wirta (Ahvenanmaa).

Valtakunnallisilla opaskoulutuspäivillä nimitettiin myös Vuoden Opas 2020, ja kunnian sai tänä vuonna Marja-Sisko Pihl Koillis-Savon Oppaat ry:sta. Marja-Sisko on pitkän opasuransa aikana ollut kehittämässä draama- ja teemaopastuksia mm. Juice-elokuvan pohjalta sekä ollut kehittämässä AR-teknologiaan (augmented reality) perustuvia opastuskierroksia Juankoskella.

Tulevan vuoden 2021 teemaksi liittokokouksessa valittiin: Turvallisesti oppaan matkassa–Tryggt med guiden. Teemaa toteutetaan ja tuodaan esille muun muassa Opasliiton jäsenten koulutuksissa, markkinoinnissa ja jokapäiväisessä toiminnassa.