Toukokuun lopulla hallitus ilmoitti kotimaan matkailun olevan sallittua ja kesäkuun alussa avautuivat viimein kirjastot, monet museot sekä ravintolat ja kahvilat, ja astuimme taas askeleen kohti ehkä hieman tavanomaisempaa kesäkautta.

Suomen kesä on matkailuoppaiden huippusesonki, ainakin suurimmassa osassa maata. Toki talvikaudella riittää esimerkiksi Lapin oppaille töitä, mutta kesä on sitä aikaa, kun Suomeen tavallisesti virtaa turisteja ja suomalaisetkin liikkuvat ahkerasti. Nyt elämme hieman erilaista tilannetta. Pääsemmeköhän tänä kesänä opastamaan, on moni opas pohtinut kuluneiden parin kuukauden aikana.

Matkailuoppaat ovat kuitenkin käyttäneet tätä kevättä hyväkseen opiskelemalla uutta, suunnittelemalla uusia kierroksia ja ottamalla myös digimaailmaa laajemmin haltuun. Verkkoon on tuotettu matkailuoppaiden etäopastuksia, some-tarinoita sekä webinaareja. Oppaat ovat myös kehittäneet mm. virtuaaliopastamista.

Monet Suomen opasyhdistyksistä tai niiden sidosryhmät järjestävät kesäopastuksia paikkakunnallaan. Toisaalla on nyt aloitettu kautta heti kesäkuun alusta, monella paikkakunnalla on aloitusta siirretty juhannuksen jälkeiseen aikaan tai jopa elokuulle. Koko kesän opastukset on joillain paikkakunnilla myös päädytty perumaan.

Suomen Opasliitto on jakanut jäsenistölleen ohjeistusta turvalliseen opastamiseen koronatartuntojen ehkäisemiseksi, ja missä opastettuja kierroksia ja retkiä toteutetaan, ne tehdään totta kai sekä matkailijoiden että oppaiden terveyttä suojellen.

Auktorisoidun matkailuoppaan tunnistat joko hopean tai kullan värisestä opasmerkistä, jossa lukee GUIDE ja johon on kuvattu sininen Suomi maapallon kartalle. Suomen Opasliitto ry:n auktorisoinnin saa henkilö, joka on suorittanut liiton vaatimusten mukaan järjestetyn opaskoulutuksen hyväksytysti. Auktorisoinnin säilyttämiseksi opas osoittaa määräajoin tietojensa ja taitojensa ajantasaisuuden. Tämä takaa Opasliiton auktorisoimien oppaiden laadun ja laatu puolestaan asiakkaan tyytyväisyyden.

Suomen Opasliitto ry on valtakunnallinen matkailuoppaiden, eräoppaiden ja erikoisalojen oppaiden liitto. Liitolla on 82 jäsenyhdistystä ja niiden kautta opasliittoon kuuluu noin 1200 jäsentä. Toiminnan kannalta liitto on jaettu maantieteellisiin alueisiin. Alueiden ja liiton välisinä yhteyshenkilöinä toimivat alue-edustajat.

Lisätietoja:

Paikallinen opasyhdistys, katso: www.suomenopasliitto.fi/alueet