Alla Suomen Opasliiton laatima ohjeistus, viranomaisohjeiden pohjalta.

Kehotamme seuraamaan viranomaisohjeita, ne voivat muuttua aika ajoin ja alueellisesti.

Lisätietoja turvallisesta matkailusta:

Ohjeita koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi opastustoiminnassa

Suomen Opasliitto ry

Muokattu: 25.5.2020

Ensisijaisesti noudatetaan toimivaltaisten viranomaisten antamia ohjeita sekä opastustoiminnan mahdollisten yhteistyökumppanien/toimeksiantajien ohjeistuksia. Ohjeet saattavat poiketa toisistaan alueellisesti sekä ajallisesti.

Kaikenlaiset sairauden oireet ovat este opastaa tai osallistua opastukselle

Koronavirus aiheuttaa hengitystieinfektion, jonka oireita voivat olla mm. yskä, kurkkukipu, kuume, hengenahdistus, lihaskivut, vatsaoireet ja päänsärky.

Lisätietoja: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/taudit-ja-taudinaiheuttajat-a-o/koronavirus-covid-19

Riskiryhmään kuuluvat

Riskiryhmään kuuluvien suositellaan epidemian aikana välttämään lähikontakteja, eikä yleisötilaisuuksiin, yleisiin kokoontumisiin tai julkisissa tiloissa järjestettävään toimintaan osallistumista voida siten myöskään suositella. Jos osallistuminen on välttämätöntä, tulee tässä ohjeessa tarkoitettuja turvaetäisyyksiä ja hygieniasuosituksia noudattaa.
Vakavan koronavirustaudin riskiryhmät:

Tarpeettomien fyysisten kontaktien välttäminen

Koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisaratartuntana, joten tarpeettomia fyysisiä kontakteja tulee välttää

• Ryhmäkoon mukauttaminen siten, että voidaan noudattaa alla olevia suosituksia
  • Lähikontaktien välttämiseksi tulee olla mahdollisuus ylläpitää turvavälejä, vähintään 1-2 metriä
  • Jonojen muodostumista tulee välttää
  • Kosketusetäisyyttä tulee välttää, joten mahdollinen rahastaminen tulee tehdä ennakkoon (nettimaksut esim.) eikä lippuja tai muita tarvikkeita tule tarpeettomasti jakaa.
  • Äänenvahvistuslaitteita suositellaan, mikäli äänen kantavuus tulee taata ulkotiloissa.

Hyvä hygienia

• Apuvälineitä käytettäessä, ja varsinkin jos niitä käyttävät useat henkilöt, huolehditaan niiden hygieenisyydestä esimerkiksi desinfioinnilla tai suojuksilla.
  • Tultaessa sisätilaan tai rajattuun ulkotilaan käytetään käsihuuhdetta. Käsihuuhdetta tulee olla helposti saatavilla.
  • Kädet pestään vedellä ja saippualla aina ennen ruokailua sekä aina aivastamisen tai yskimisen jälkeen tai kun kädet ovat näkyvästi likaiset. Kädet kuivataan kertakäyttöisiin paperisiin käsipyyhkeisiin. Jos käsienpesu ei ole mahdollista, käytetään käsihuuhdetta.
  • Aivastamisen tai yskimisen yhteydessä suun eteen laitetaan kertakäyttönenäliina, joka heitetään heti käytön jälkeen pois. Jos nenäliinaa ei ole saatavilla, suojataan suu kyynärtaipeella. Kädet pestään tämän jälkeen.
  • Maskia voi halutessaan käyttää ottaen huomioon siihen liittyvät ohjeet.

Tartuntajäljitysten helpottamiseksi suositellaan, että opastuksen järjestäjillä tulisi mahdollisuuksien mukaan, ja muun lainsäädännön edellytyksin, olla tiedot osallistuneista henkilöistä.

Sisätilat ja niiden siivous ovat yleisesti ottaen niistä vastaavan tahon vastuulla. Opas voi varmistaa heiltä, että korona-ajan ohjeistusta noudatetaan.

Sisätilojen siivousohjeet: https://hyvatyo.ttl.fi/koronavirus/ohje-siivoukseen

Sama teksti PDF-muodossa täällä:

Ohjeita koronan ehkäisyyn opastoiminnassa