Vuonna 2020 juhlistamme Suomen matkailuoppaiden päivää toista kertaa. Päivän tarkoituksena on aloittaa kesän opastuskausi ja juhlistaa matkailuoppaiden työtä. Suomen Opasliitto päätti vuonna 2018 tämän päivän vietosta, erityisesti koska kansainvälistä matkailuoppaan päivää vietetään ympäri maailman jo helmikuussa, ja se ei Suomessa yleensä ole sään eikä ajankohdan puolesta otollisinta matkailuaikaa opastustoiminnan kannalta.

Tänä vuonna vietämme Suomen matkailuoppaiden päivää hyvin erilaisessa tilanteessa kuin kukaan olisi voinut kuvitella. Maailmanlaajuinen pandemia on pakottanut useat yhteiskunnan toiminnot muutokseen ja varsinkin matkailuliiketoiminnan pysähdyksiin. Haluamme kuitenkin nostaa esiin matkailuoppaiden toimintaa ja juhlistaa tätä päivää.

Pakollinen pysähtyminen on toki antanut matkailuoppaille aikaa opiskella ja suunnitella uusia kierroksia. Ja odotamme myönteisin mielin niitä pääsevämme toteuttamaan vielä tulevan kesän aikana. Kotimaan matkailu tulee ensinnä olemaan mahdollista ja turvallista, ja uskomme, että ammattitaitoisten matkailuoppaiden kierroksilla pääsevät suomalaiset tutustumaan kotimaahansa entistä syvemmin.

Auktorisoidun matkailuoppaan tunnistat joko hopean tai kullan värisestä opasmerkistä, jossa lukee GUIDE ja johon on kuvattu sininen Suomi maapallon kartalle. Suomen Opasliitto ry:n auktorisoinnin saa henkilö, joka on suorittanut liiton vaatimusten mukaan järjestetyn opaskoulutuksen hyväksytysti. Auktorisoinnin säilyttämiseksi opas osoittaa määräajoin tietojensa ja taitojensa ajantasaisuuden. Tämä takaa Opasliiton auktorisoimien oppaiden laadun ja laatu puolestaan asiakkaan tyytyväisyyden.

Suomen Opasliitto ry on valtakunnallinen matkailuoppaiden, eräoppaiden ja erikoisalojen oppaiden liitto. Liitolla on 82 jäsenyhdistystä ja niiden kautta opasliittoon kuuluu noin 1200 jäsentä. Toiminnan kannalta liitto on jaettu maantieteellisiin alueisiin. Alueiden ja hallituksen välisenä yhteyshenkilönä toimivat alue-edustajat.

Suomen Opasliitto ry tekee yhteistyötä paikallisten, alueellisten ja valtakunnallisten sidosryhmien kanssa. Opasliitto auktorisoi Suomessa toimivat oppaat, neuvottelee Suomen matkailualan liiton kanssa matkailuoppaiden palkkiosuosituksen ja valvoo opaskoulutusten järjestämistä. Liitto kuuluu pohjoismaiseen Inter-Nordic Guide Club (IGC) -järjestöön sekä Suomen matkailualan liittoon (SMAL).

Lisätietoja:

Paikallinen opasyhdistys, katso: www.suomenopasliitto.fi/alueet