Oulun seudun oppaat on vuoden opasyhdistys

Suomen Opasliitto on valinnut vuoden 2018 opasyhdistykseksi Oulun seudun oppaat ry:n. Tunnustuspalkinnon saaja julkistettiin Suomen Opasliiton syysliittokokouksessa Tampereella 6. lokakuuta.

Valinnan teki opasliiton hallitus jäsenten ehdotusten pohjalta. Hallitus perusteli valintaa seuraavasti: ”Oulun seudun oppaat tekee arvokasta opastoimintaa yhteistyössä muiden opasyhdistysten kanssa. Yhdistyksen jäsenet ovat innovatiivisia ja kehittävät jatkuvasti oppaan työtä, lisäten näin työtilaisuuksia. Yhdistys järjestää paljon koulutusta, joka on oppaan työssä ensiarvoisen tärkeää. Koulutuksessa on otettu huomioon myös vieraskieliset asiakkaat ja muuta kieltä kuin suomea puhuvat opaskolleegat. Koulutus takaa laadukkaat opastukset.”

Suomen Opasliiton valtakunnalliset opaskoulutuspäivät ja syysliittokokous pidettiin Tampereella 5.–7. lokakuuta.

Päiville osallistui n. 160 matkailuopasta kaikkialta Suomesta.

Hautausmaa- ja kummituskierrokset kiinnostavat

Oulussa auktorisoidut matkailuoppaat ovat järjestäytyneet Oulun seudun oppaat yhdistykseen, joka on Suomen Opasliiton jäsenyhdistys. Oulun seudun oppailla on meneillään 42. toimintavuosi. Oppaat toimivat läheisessä yhteistyössä toiminta-alueensa matkailusektorin toimijoiden kanssa ja ovat omalta osaltaan rakentamassa Oulun seudun matkailuelinkeinoa ja parantavat Oulun ja lähiseudun tunnettuutta ja imagoa matkailijoiden keskuudessa sekä paikallisten arvostusta ja tietämystä omasta kotiseudustaan.

Auktorisoituja oppaita yhdistyksen riveissä on tällä hetkellä 50, ja he tekevät opastuksia 12 eri kielellä. Vuosikymmenten varrella yhdistyksessä on työstetty noin 30 eri teemaa kävelykierroksille, yli kymmenen teemallista kiertoajelua sekä myös polkupyöräkierroksia.

Suosituimpiin opastuksiin lukeutuvat hautausmaakierrokset sekä kävelykierros Kummituksia ja kummallisia kohtaloita. Matkailijoiden lisäksi opastuksia tilataan yhä enemmän myös oululaisille, vaikkapa osaksi virkistyspäivää tai pikkujoulujuhlintaa.

Oulun kaupunkialueen lisäksi opastustoimintaa on mm. Iin, Muhoksen, Vaalan, Kempeleen, Tyrnävän, Limingan ja Lumijoen kuntien alueilla.

Yhdistyksen puheenjohtajana on toiminut vuodesta 2012 Kaarina Kokko.