Päivitetty 19.3.2020

Suomen Opasliitto kehottaa ensisijaisesti noudattamaan kaikkia viranomaisten suosituksia ja määräyksiä!

IGC-kokous Kööpenhaminassa sekä Matkanjohtajakoulutukseen liittynyt matka on siirretty.

Porvoon opaskoulutuspäivät on peruttu.

Kevätliittokokous tullaan järjestämään toisena ajankohtana, tiedotamme asiasta heti kun se on mahdollista. Aluekokousten osalta tiedottavat alueet asiasta.

Arvioijakoulutus Turussa huhtikuussa on siirretty syksyyn. Uusi päivämäärä tullaan ilmoittamaan heti kun se on mahdollista.

Opastus- ja arviointinäytöt huhtikuulta siirtyvät myöhempään ajankohtaan, Tilannetta seurataan myöhempien näyttöjen osalta. Touko-kesäkuun näyttöihin nimetään arvioijia heti kun ja jos tilanne sallii.

Meneillään olevat opaskoulutukset: koulutusta ohjeistetaan jatkamaan etänä kaikilta niiltä osin kuin mahdollista. Opastusharjoitukset sekä koulutuksen päätteeksi tarvittavat opastusnäytöt järjestetään kun yleinen tilanne niin sallii.

Opasliiton toimisto palvelee edelleen. Puhelin 045 2577 411, päivystys tiistai ja torstai klo 9-15. Sähköpostilla Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tavoittaa myös muina päivinä.

Valtakunnalliset opaskoulutuspäivät ja liittokokous Porvoossa 18.-19.4. on valitettavasti peruttu.

Valitamme tilannetta ja tästä aiheutuvaa haittaa, mutta vallitsevissa olosuhteissa ja kulujen minimoimiseksi oli päätös tehtävä jo nyt.

Kevään liittokokous järjestetään myöhemmin sovittavana ajankohtana.

Porvoon opaskoulutuspäiville ilmoittautuneihin otetaan yhteyttä (järjestäjän eli Porvoon matkailuoppaiden taholta) ja maksetut maksut palautetaan. Muistattehan itse peruuttaa mahdollisesti varaamanne majoituksen sekä kuljetukset.

Aluekokousten osalta seuraa oman alueesi viestintää.

ÄÄNENHUOLTOA, DRAAMAA JA TURVALLISUUTTA OPASTUKSIIN

Oulussa järjestetään koko Suomen oppaille koulutusta, jossa opitaan äänenhuoltoa ja draamaa opastustilanteissa. Toisena päivänä ohjelmassa on turvallisuua, joka on yksi ammatillisen laadun tae myös opastuksissa. Oppaiden ammattitaidon ja laadun parantamiseksi on tarjolla matkailualan turvallisuuspassin, MATUPA, koulutusta.

Varatkaahan aikaa kalenteriin ja tulkaa täydentämään ammatillista osaamistanne oppaina.

ÄÄNENHUOLTOA, DRAAMAA JA TURVALLISUUTTA OPASTUKSIIN

Aleksinkulma, Aleksanterinkatu 9, Oulu

Lauantai 23.5.2020 klo 9:30–16:15

vÄänenkäyttöä oppaille

2020Opaskoulutusta Oulu Marja Suurpalo

Marja Suurpalo, vokologi, https://www.vokomotiivi.fi/osuuskunta/marja/

vTarinoiden draamallinen esittäminen

Anniina Rokka IMG 2258

Annina Rokka, näyttelijä, https://quovadis.fi/tarinoita-ihmisilta-ihmisille/

vTarinoita Oulusta

2020Opaskoulutusta Oulu Tiina Mikkola

Tiina Mikkola, opaskouluttaja ja ohjelmapalvelutuottaja,

Sunnuntai 24.5.2020 klo 8:00–16:00

vMatkailun turvallisuuspassi -koulutus: luennot, harjoitukset ja koe

2020Opaskoulutusta Oulu Anu Loukola Salo

Anu Loukkola-Salo, MATUPA-kouluttaja ja opas,

Matupa-koulutusesite täällä

Hinnat: lauantai 70€/henkilö, 60€/ Suomen Opasliiton jäsen

sunnuntai 105€/henkilö, 90€/ Suomen Opasliiton jäsen, + oppikirja 11€,

joka tarvittaessa postitetaan etukäteen

Koulutukseen sisältyy molempina päivinä aamu- ja iltapäiväkahvit sekä lounas.

Voit osallistua jompaankumpaan tai molempiin koulutuksiin.

Ilmoittaudu sitovasti 17.4.2020 mennessä. Ilmoittautumislomake täällä.

Maksa osallistumismaksu 17.4.2020 mennessä Suomen Opasliiton tilille:

FI60 5710 0420 4610 06, viite 30009

Lisätiedot järjestäjältä:

Suomen Opasliitto ry.

045 2577 411 tai

Kyösti Karjalainen, 044 440 1201

Tervetuloa!

20200523 Opaskoulutusta Oulussa

Valitettavasti opaskoulutuspäivät ja liittokokous on peruutettu.

Osallistumismaksujen palautusten osalta on järjestäjä yhteydessä maksajiin.

Kevätliittokokous järjestetään myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.

Quo vadis? Matkailu uudistuu, entä opas?

• Elämyksiä suomalaisesta kulttuurista ulkomaisten oppaiden kokemana
  • 2020-luvun vastuullinen matkaopas
  • Suomen matkailun trendit
  • Digitaaliset palvelut oppaan työssä
  • Opasliiton liittokokous
  • Teema- ja draamaopastuksia Vanhassa Porvoossa
  • Iltajuhla Villa Haikossa

Koko ohjelma täällä:
 Porvoon opaskoulutuspäivät.

Sieltä löydät tiedot myös hinnoista ja majoituksesta sekä linkin ilmoittautumista varten!

Kevätliittokokous pidetään lauantaina 18.4. klo 15.30 alkaen. Liittokokouksen asiakirjat löytyvät jäsensivuilta, tämän linkin takaa.

HUOM: ILMOITTAUTUMISAIKAA JA NOPEAN VARAAJAN HINTAA (150 €) ON JATKETTU 26.3. ASTI.

Uudesta OpasGuide-lehdestä löydät lisää tietoja opaspäivistä ja muutakin hyvää tietoa. Se tulee jäsenille postitse, mutta voit lukea sen myös täältä:

Kansainvälistä matkailuoppaan päivää vietetään ympäri maailman helmikuun 21. päivä. Suomessa eri paikkakunnilla toimivat opasyhdistykset järjestävät tapahtumia ja esittelevät työtään monin tavoin päivän kunniaksi. Tarkoituksena on tuoda esille ammattitaitoisten ja auktorisoitujen matkailuoppaiden arvokasta työtä Suomen matkailun hyväksi.

Suomen Opasliitto ry valitsee vuosittain teeman, joka tuo esiin opastyön eri aspekteja. Vuoden 2020 teemana on ”Elävästi opastaen – Guidning med inlevelse”.

Elävästi opastaen teemaan kuuluvat muun muassa kokemukset, elämykset, trendikkyys ja digitaaliset mahdollisuudet. Näitä hyödynnetään yhä enenevässä määrin opastetuilla kierroksilla.
Monen mielessä matkailuopas on linja-auton mikrofoniin vuosilukuja suoltava henkilö, mutta nykyaikaiseen opastukseen liittyvät vahvasti tarinat, erilaiset elämykset ja kokemukset. Kävelyopastukset ovat nousussa, samoin kuin rooliopastukset. Myös linja-auto-opastuksiin luodaan elävyyttä, vaikkapa murteella ja kertomuksilla. Teemaopastuksilla voidaan vastata matkailun trendeihin. Mm. ruoka-, luonto- ja rikosteemaiset opastetut kierrokset ovat nousseet suosituiksi. Ja vaikka digitaalisuus antaa mahdollisuuksia moneen, on asiantunteva ja paikalla oleva matkailuopas korvaamaton.

Suomen matkailuimagon kehittäjä Visit Finland on linjannut Suomen matkailun valtiksi vastuullisuuden ja kestävän kehityksen. Myös matkailuoppaat ovat ottaneet haasteen vastaan ja kouluttavat itseään vastuullisuuden teemoissa tulevilla valtakunnallisilla koulutuspäivillä Porvoossa sekä koulutuspäivillä Oulussa.

Auktorisoidun matkailuoppaan tunnistat joko hopean tai kullan värisestä opasmerkistä, jossa lukee GUIDE ja johon on kuvattu sininen Suomi maapallon kartalle. Suomen Opasliitto ry:n auktorisoinnin saa henkilö, joka on suorittanut liiton vaatimusten mukaan järjestetyn opaskoulutuksen hyväksytysti. Auktorisoinnin säilyttämiseksi opas osoittaa määräajoin tietojensa ja taitojensa ajantasaisuuden. Tämä takaa Opasliiton auktorisoimien oppaiden laadun ja laatu puolestaan asiakkaan tyytyväisyyden.

Suomen Opasliitto ry on valtakunnallinen matkailuoppaiden, eräoppaiden ja erikoisalojen oppaiden liitto. Liitolla on 83 jäsenyhdistystä ja niiden kautta opasliittoon kuuluu noin 1200 jäsentä. Toiminnan kannalta liitto on jaettu maantieteellisiin alueisiin. Alueiden ja hallituksen välisenä yhteyshenkilönä toimivat alue-edustajat.

Suomen Opasliitto ry tekee yhteistyötä paikallisten, alueellisten ja valtakunnallisten sidosryhmien kanssa. Opasliitto auktorisoi Suomessa toimivat oppaat, neuvottelee Suomen matkailualan liiton kanssa matkailuoppaiden palkkiosuosituksen ja valvoo opaskoulutusten järjestämistä. Liitto kuuluu pohjoismaiseen Inter-Nordic Guide Club (IGC) -järjestöön sekä Suomen matkailualan liittoon (SMAL).