Oulussa järjestetään 29.-30.5. Opasliiton koulutuspäivät, joille kaikki oppaat ovat tervetulleita. Lauantaina 29.5. keskitytään äänenhuoltoon ja draamaan ja suununtaina 30.5. on vuorossa MATUPA-koulutus. Huomioithan että turvallisuuspassi on voimassa aina 5 vuotta, joten monella varmaan on aika uusia se!

HUOM, koulutuspaikka muuttuu. Koronarajoitukset voivat vaikuttaa koulutuksen järjestämiseen. Lisätietoja tulossa pian.

Huom. Opasliiton jäsenet erikoishintaan näihin molempiin koulutuksiin.

Äänenhuolto- ja draama-/tarinakoulutus lauantaina 29.5.2021 klo 9:30-16:15.

Paikka: Oulu, paikka vahvistuu myöhemmin

Alustava aikataulu

9:30-10:00 Tervetulokahvi

10:00-11:30 Äänenkäyttö, Marja Suurpalo https://www.vokomotiivi.fi/osuuskunta/marja/

11:30-11:45 Tauko

11:45-13:15 Draama/tarinat, Annina Rokka https://quovadis.fi/tarinoita-ihmisilta-ihmisille/

13:15-14:00 Lounastauko

14:00-15:30 Draama/tarinat, Annina Rokka

15:30-15:45 Iltapäiväkahvi

15:45-16:15 Tarinoita Oulusta -tuoteperhedraama, Tiina Mikkola https://www.goarctic.fi/fi/palvelut/ohjelmapalvelut/muut-ohjelmapalvelut/

Lauantaipäivän hinta 60,00 € / henkilö, Suomen Opasliiton jäsen: 45,00 €

Hinta sisältää päivän luennot, tervetulokahvit, lounaan sekä iltapäiväkahvit. Lauantain toteutumisen ehtona on vähintään 60 osallistujaa.

Kun on vähimmäismäärä ilmoittautujia, niin Opasliiton toimistosta lähetetään sähköpostitse ilmoittautumismaksu, joka pitää olla maksettu ja pankin kuittitosite esittää saapuessa. Ilmoittautuminen on sitova, kun maksuilmoitus on saapunut. Suomen Opasliitto ei palauta maksua, mikäli osallistuja peruu osallistumisensa.

ILMOITTAUTUMISET 10.5.2021 MENNESSÄ TÄMÄN LINKIN KAUTTA (saman linkin kautta myös alla olevan koulutuksen ilmoittautuminen)

Matkailualan turvallisuuspassikoulutus ja koe sunnuntaina 30.5.2021 klo 8:00-16:00

Paikka: Oulu, paikka vahvistuu myöhemmin

MATUPA-koulutuksen kesto vähintään 8 h.

Alustava aikataulu

8:00-8:30 Tervetulokahvi

8:30-10:00 Luennot Anu Loukkola-Salo

file:///C:/Users/OMISTAJA/Downloads/Matupa_mainos.pdf

10:00-10:15 Tauko

10:15-12:00 Luennot ja riskianalyysi

12:00-13:00 Lounastauko

13:00-14:45 Luennot

14:45-15:00 Iltapäiväkahvi

15:00-16:00 Koe ja kokeen tarkistus. Vastaukset.

Matupa-koulutuksen hinta: 105,00 € / henkilö,  Suomen Opasliiton jäsen 90,00 €
Oppikirja 11,00 €
Oppikirja postitetaan etukäteen tilanneille. Kirjan voi myös lainata tai ostaa muualta.

Hinta sisältää tervetulokahvit, koulutuksen, lounaan, iltapäiväkahvit ja passin Matupa-koulutuspäivä sisältää: luentoja, keskustelua, itsearviointia ja ryhmätöitä.

Koulutukseen kuuluvat seuraavat aihealueet:
• omatoiminen riskienhallinta • eri toimialojen riskit • toiminta hätätilanteessa • matkailu ja turvallisuus • matkailun turvallisuuden erityispiirteet • lait ja säännöt

Koulutuksen päätteeksi oppilaat osallistuvat kokeeseen, jonka kysymykset tulevat Matupaoppikirjan ja koulutuspäivän pohjalta. Kokeen hyväksytysti läpäisseet saavat Matupa-kortin (matkailualan turvallisuuspassi), joka on voimassa viisi vuotta.

Ennakkoon osallistujille toimitetaan itseopiskelumateriaali (1–2 vko ennen koulutusta) sekä turvallisuuspassit koulutuksen jälkeen postitse.
Lisäksi hintaan sisältyy materiaalien valmistelu, kokeet, tarkistus, opiskelijoiden rekisteröinti kurssille, sekä koulutuksen suorittaneiden henkilöiden rekisteröinti SPEK:ön, joka ylläpitää rekisteriä koulutuksen suorittaneista henkilöistä. Matupa-koulutuksen toteutumisen vähimmäisosallistujamäärä on 15 henkilöä.

Koulutukseen ilmoittaudutaan samalla Suomen Opasliiton lomakkeella kuin Äänenhuolto ja draamakoulutukseen TÄSTÄ.

Voit ilmoittautua molempiin koulutuksiin tai vain toiseen koulutuksista.

Pidätämme oikeuden mahdollisiin muutoksiin koulutuksien sisätöihin ja aikatauluihin.

ILMOITTAUTUMISET 10.5.2021 MENNESSÄ

OpasGuide-lehden pitäisi ilmestyä postilaatikkoihin ihan näinä päivinä.

Mutta pääset lukemaan sitä myös tästä linkistä, näköislehti:

Suomen Opasliiton vuosikello 2021 on nyt Google-kalenterissa, josta se on helppo tilata myös itselleen, eli omaan kalenteriin.

Tai muuten tarkastella tämän linkin kautta: https://calendar.google.com/calendar/embed?src=0afsku6ac0ic5jls4rcs9udclc%40group.calendar.google.com&ctz=Europe%2FHelsinki

Jos sinulla on käytössä Google-kalenteri, mene tähän osoitteeseen ja voit lisätä Vuosikellon omaan kalenteriisi:

Muihin kalenteriohjelmiin sen saa esiin tämän linkin takaa:

Tässä Suomen Opasliiton tiedote kansainvälisen matkailuoppaan päivän johdosta

Turvallisesti oppaan matkassa – Opasliiton teema 2021

Suomen Opasliitto ry valitsee vuosittain teeman, joka tuo esiin opastyön eri puolia. Tämän vuoden teemaksi valittiin ”Turvallisesti oppaan matkassa – Tryggt med guiden”. Kansainvälisenä matkailuoppaan päivänä 21.2.2021 haluamme korostaa koulutettujen ja auktorisoitujen oppaiden osuutta turvallisissa matkailuelämyksissä.

Kansainvälistä matkailuoppaan päivää vietetään eri puolilla maailmaa. Suomen Opasliiton opasyhdistykset järjestävät tuona päivänä ympäri Suomea tapahtumia tai muistuttavat muilla tavoin ammattitaitoisten oppaiden merkityksestä.

Koronapandemia toi mukanaan monenlaisia asioita ja yksi niistä on varmasti matkailun terveysturvallisuus ja sen huomioonottaminen. Viime vuonna matkailu oli suhteellisen pienimuotoista ja tämä vuosi on alkanut samoissa merkeissä. Vastuulliset matkanjärjestäjät ovat pyrkineet ja pyrkivät jatkuvasti kohentamaan turvallisuutta kaikin keinoin.

Kun rajoituksia aletaan jossain kohtaa löysentää ja kun rajat vihdoin aukeavat, tulee Suomen matkailutoimijoiden olla valmiita vastaamaan asiakkaiden toiveisiin, myös turvallisuuden osalta. Suomen Opasliitto tuo osaltaan esiin auktorisoitujen oppaiden osaamista ja koulutusta. Ammattitaitoinen opas on ensiaputaitoinen ja osaa ottaa huomioon turvallisuusnäkökohdat laaja-alaisesti. Liitto kouluttaa jäseniään jatkuvasti ja varmistaa aktiivisuusnäytöillä oppaiden tiedot ja taidot säännöllisesti.

Uuden tilanteen myötä ovat myös uudet laitteet ja tekniikat vallanneet alaa, opastuksissakin, ja tämäkin kehitys edistää turvallisuutta. Virtuaaliset opastukset tai etäopastukset, miten niitä halutaankin kutsua, ovat terveysturvallisia ja mahdollistavat opastuksille osallistumisen niillekin, jotka eivät ehkä terveydellisistä tai muista syistä pääse liikkumaan. Paikan päällä opastettaessa käytetään jo laajalti äänenvahvistimia, jotka mahdollistavat turvavälien pitämisen.

Suomen Opasliitto ry on valtakunnallinen matkailuoppaiden, eräoppaiden ja erikoisalojen oppaiden liitto. Liitolla on 82 jäsenyhdistystä ja niiden kautta opasliittoon kuuluu noin 1200 jäsentä. Toiminnan kannalta liitto on jaettu maantieteellisiin alueisiin. Alueiden ja hallituksen välisenä yhteyshenkilönä toimivat alue-edustajat.

Lisätietoja:

Virpi Joutsa, puheenjohtaja, Suomen Opasliitto

Annamari Laine, toimistosihteeri, Suomen Opasliitto

Hanna-Leena Laihonen jättää paikkansa vuoden vaihteessa sääntömääräisesti toimittuaan puheenjohtajana jo kuuden vuoden ajan. Uusi puheenjohtaja, Virpi Joutsa, aloittaa toimessaan 1. tammikuuta 2021. Vuoden Opas 2020 on Marja-Sisko Pihl, Koillis-Savon Oppaat ry.

Suomen matkailuoppaat kokoontuivat viikonloppuna Kajaaniin sekä kouluttautumaan, keskustelemaan että pitämään liittokokousta.
Yksi tärkeä asiakohta liittokokouksessa oli uuden puheenjohtajan valinta. Suomen Opasliiton uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Virpi Joutsa. Hän on Rauman Oppaat ry:n jäsen.

Uusi puheenjohtaja linjaa tulevaa kaksivuotiskautta seuraavasti: ”On ilo jatkaa Hanna-Leena Laihosen viitoittamalla tiellä ja yhdessä kaikkien Suomen oppaiden kanssa kehittää Opasliiton toimintaa. Etäyhteyksien hyödyntäminen yhteydenpidossa ja opaskoulutuksissa on jatkossa erinomainen mahdollisuus ja haaste.”

Kuuden vuoden ajan Opasliiton puheenjohtajana ja sitä ennen seitsemän vuotta Opasliiton rahastonhoitajana toiminut Hanna-Leena Laihonen jättää hyvillä mielin puheenjohtajan tehtävät seuraajalleen.

”Menneet vuodet ovat olleet hyvin opettavaisia, olen saanut upeita ystäviä ja pyrkinyt hoitamaan tehtäviä parhaan kykyni mukaan. Opasliitossa kaikki tärkeät asiat ovat kunnossa; hallituksen työskentely on aktiivista ja positiivista, yhdistykset toimivat hyvin, sekä yhtenä merkittävänä asiana: liiton talous on kunnossa. Onnittelut uudelle puheenjohtajalle, annan hänelle kaiken apuni ja tukeni”, kommentoi Hanna-Leena Laihonen.

Puheenjohtajan lisäksi valittiin uusina jäseninä Opasliiton hallitukseen ja alue-edustajiksi Hilkka Kangastie (Pohjois-Suomi) ja Raisa Nurmi (Etelä-Suomi). Hallituksessa jatkavat ja alue-edustajina toimivat edelleen: Päivi Keskikuru (Pohjanmaa), Airi Okkonen (Savo-Karjala), Helena Partanen (Kaakkois-Suomi), Eija Räsänen (Lounais-Suomi), Leena Lintusaari (Keski-Suomi) ja Inga-Britt Wirta (Ahvenanmaa).

Valtakunnallisilla opaskoulutuspäivillä nimitettiin myös Vuoden Opas 2020, ja kunnian sai tänä vuonna Marja-Sisko Pihl Koillis-Savon Oppaat ry:sta. Marja-Sisko on pitkän opasuransa aikana ollut kehittämässä draama- ja teemaopastuksia mm. Juice-elokuvan pohjalta sekä ollut kehittämässä AR-teknologiaan (augmented reality) perustuvia opastuskierroksia Juankoskella.

Tulevan vuoden 2021 teemaksi liittokokouksessa valittiin: Turvallisesti oppaan matkassa–Tryggt med guiden. Teemaa toteutetaan ja tuodaan esille muun muassa Opasliiton jäsenten koulutuksissa, markkinoinnissa ja jokapäiväisessä toiminnassa.