Lehti on tulossa näinä päivinä kunkin jäsenen postiluukusta, mutta löytyy nyt jo verkkoversiona:

Mikäli et elokuun puoleenväliin mennessä ole lehteä saanut postitse, ota yhteyttä toimistoon (Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.)

Valtakunnalliset opaskoulutuspäivät ja Suomen Opasliiton liittokokous järjestetään Kajaanissa 2.-4.10.2020.

Alla olevan linkin takaa löydät opaspäivien ohjelman, muut tiedot sekä sähköisen ilmoittautumislomakkkeen

www.kajaani.fi/fi/matkailuoppaat

Liittokokoukseen liittyvät materiaalit tulevat tänne Opasliiton nettisivuille viimeistään syyskuun alussa.

Näkemisiin Kajaanissa!

Alla Suomen Opasliiton laatima ohjeistus, viranomaisohjeiden pohjalta.

Kehotamme seuraamaan viranomaisohjeita, ne voivat muuttua aika ajoin ja alueellisesti.

Lisätietoja turvallisesta matkailusta:

Ohjeita koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi opastustoiminnassa

Suomen Opasliitto ry

Muokattu: 25.5.2020

Ensisijaisesti noudatetaan toimivaltaisten viranomaisten antamia ohjeita sekä opastustoiminnan mahdollisten yhteistyökumppanien/toimeksiantajien ohjeistuksia. Ohjeet saattavat poiketa toisistaan alueellisesti sekä ajallisesti.

Kaikenlaiset sairauden oireet ovat este opastaa tai osallistua opastukselle

Koronavirus aiheuttaa hengitystieinfektion, jonka oireita voivat olla mm. yskä, kurkkukipu, kuume, hengenahdistus, lihaskivut, vatsaoireet ja päänsärky.

Lisätietoja: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/taudit-ja-taudinaiheuttajat-a-o/koronavirus-covid-19

Riskiryhmään kuuluvat

Riskiryhmään kuuluvien suositellaan epidemian aikana välttämään lähikontakteja, eikä yleisötilaisuuksiin, yleisiin kokoontumisiin tai julkisissa tiloissa järjestettävään toimintaan osallistumista voida siten myöskään suositella. Jos osallistuminen on välttämätöntä, tulee tässä ohjeessa tarkoitettuja turvaetäisyyksiä ja hygieniasuosituksia noudattaa.
Vakavan koronavirustaudin riskiryhmät:

Tarpeettomien fyysisten kontaktien välttäminen

Koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisaratartuntana, joten tarpeettomia fyysisiä kontakteja tulee välttää

• Ryhmäkoon mukauttaminen siten, että voidaan noudattaa alla olevia suosituksia
  • Lähikontaktien välttämiseksi tulee olla mahdollisuus ylläpitää turvavälejä, vähintään 1-2 metriä
  • Jonojen muodostumista tulee välttää
  • Kosketusetäisyyttä tulee välttää, joten mahdollinen rahastaminen tulee tehdä ennakkoon (nettimaksut esim.) eikä lippuja tai muita tarvikkeita tule tarpeettomasti jakaa.
  • Äänenvahvistuslaitteita suositellaan, mikäli äänen kantavuus tulee taata ulkotiloissa.

Hyvä hygienia

• Apuvälineitä käytettäessä, ja varsinkin jos niitä käyttävät useat henkilöt, huolehditaan niiden hygieenisyydestä esimerkiksi desinfioinnilla tai suojuksilla.
  • Tultaessa sisätilaan tai rajattuun ulkotilaan käytetään käsihuuhdetta. Käsihuuhdetta tulee olla helposti saatavilla.
  • Kädet pestään vedellä ja saippualla aina ennen ruokailua sekä aina aivastamisen tai yskimisen jälkeen tai kun kädet ovat näkyvästi likaiset. Kädet kuivataan kertakäyttöisiin paperisiin käsipyyhkeisiin. Jos käsienpesu ei ole mahdollista, käytetään käsihuuhdetta.
  • Aivastamisen tai yskimisen yhteydessä suun eteen laitetaan kertakäyttönenäliina, joka heitetään heti käytön jälkeen pois. Jos nenäliinaa ei ole saatavilla, suojataan suu kyynärtaipeella. Kädet pestään tämän jälkeen.
  • Maskia voi halutessaan käyttää ottaen huomioon siihen liittyvät ohjeet.

Tartuntajäljitysten helpottamiseksi suositellaan, että opastuksen järjestäjillä tulisi mahdollisuuksien mukaan, ja muun lainsäädännön edellytyksin, olla tiedot osallistuneista henkilöistä.

Sisätilat ja niiden siivous ovat yleisesti ottaen niistä vastaavan tahon vastuulla. Opas voi varmistaa heiltä, että korona-ajan ohjeistusta noudatetaan.

Sisätilojen siivousohjeet: https://hyvatyo.ttl.fi/koronavirus/ohje-siivoukseen

Sama teksti PDF-muodossa täällä:

Ohjeita koronan ehkäisyyn opastoiminnassa

Toukokuun lopulla hallitus ilmoitti kotimaan matkailun olevan sallittua ja kesäkuun alussa avautuivat viimein kirjastot, monet museot sekä ravintolat ja kahvilat, ja astuimme taas askeleen kohti ehkä hieman tavanomaisempaa kesäkautta.

Suomen kesä on matkailuoppaiden huippusesonki, ainakin suurimmassa osassa maata. Toki talvikaudella riittää esimerkiksi Lapin oppaille töitä, mutta kesä on sitä aikaa, kun Suomeen tavallisesti virtaa turisteja ja suomalaisetkin liikkuvat ahkerasti. Nyt elämme hieman erilaista tilannetta. Pääsemmeköhän tänä kesänä opastamaan, on moni opas pohtinut kuluneiden parin kuukauden aikana.

Matkailuoppaat ovat kuitenkin käyttäneet tätä kevättä hyväkseen opiskelemalla uutta, suunnittelemalla uusia kierroksia ja ottamalla myös digimaailmaa laajemmin haltuun. Verkkoon on tuotettu matkailuoppaiden etäopastuksia, some-tarinoita sekä webinaareja. Oppaat ovat myös kehittäneet mm. virtuaaliopastamista.

Monet Suomen opasyhdistyksistä tai niiden sidosryhmät järjestävät kesäopastuksia paikkakunnallaan. Toisaalla on nyt aloitettu kautta heti kesäkuun alusta, monella paikkakunnalla on aloitusta siirretty juhannuksen jälkeiseen aikaan tai jopa elokuulle. Koko kesän opastukset on joillain paikkakunnilla myös päädytty perumaan.

Suomen Opasliitto on jakanut jäsenistölleen ohjeistusta turvalliseen opastamiseen koronatartuntojen ehkäisemiseksi, ja missä opastettuja kierroksia ja retkiä toteutetaan, ne tehdään totta kai sekä matkailijoiden että oppaiden terveyttä suojellen.

Auktorisoidun matkailuoppaan tunnistat joko hopean tai kullan värisestä opasmerkistä, jossa lukee GUIDE ja johon on kuvattu sininen Suomi maapallon kartalle. Suomen Opasliitto ry:n auktorisoinnin saa henkilö, joka on suorittanut liiton vaatimusten mukaan järjestetyn opaskoulutuksen hyväksytysti. Auktorisoinnin säilyttämiseksi opas osoittaa määräajoin tietojensa ja taitojensa ajantasaisuuden. Tämä takaa Opasliiton auktorisoimien oppaiden laadun ja laatu puolestaan asiakkaan tyytyväisyyden.

Suomen Opasliitto ry on valtakunnallinen matkailuoppaiden, eräoppaiden ja erikoisalojen oppaiden liitto. Liitolla on 82 jäsenyhdistystä ja niiden kautta opasliittoon kuuluu noin 1200 jäsentä. Toiminnan kannalta liitto on jaettu maantieteellisiin alueisiin. Alueiden ja liiton välisinä yhteyshenkilöinä toimivat alue-edustajat.

Lisätietoja:

Paikallinen opasyhdistys, katso: www.suomenopasliitto.fi/alueet

Vaasa-Mustasaari oppaat ovat saaneet tämän vuoden huhtikuussa Vuoden vaasalainen kulttuuriteko-palkinnon. Palkinto jaetaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa ja sen arvo on 2000 euroa. Palkinnolla huomioidaan edellisen vuoden aikana jonkin yksityishenkilön tai ryhmän toteuttama kulttuuriteko. Kuntalaiset saivat ehdottaa palkinnonsaajaa alkuvuodesta. Ehdotuksia tuli yhteensä 35 ja ne koskivat 24 eri palkinnonsaajaa.

Kulttuuriteon tunnusmerkkinä on, että se on olemassaolollaan tai toiminnallaan kehittänyt, rikastuttanut tai monipuolistanut kaupungin kulttuurielämää. Palkittavan toiminnan tulee kohdistua vaasalaisiin tai Vaasaan. Uusi palkinto korvaa aikaisemmin jaetun Kulttuuripalkinnon ja Nuori kulttuurintekijä-stipendin.

Kaupungin myöntämä tunnustus tuli Alkulan tilan ja kulttuuriympäristön hyväksi tehdystä työstä vuoden 2019 aikana. Alueella on kunnostettu päärakennukselta johtava alkuperäinen kulkuväylä ja raivattu arvokasta puistometsää. Lisäksi alkuperäisiä yli kymmenen rakennuksen rakennusperustuksia on kaivettu esiin kasvillisuuden alta. Alueelle on myös istutettu uudelleen sellaisia kasveja, joita siellä on alun perin ollut. Kunnostustyöt on tehty lähes kokonaan talkootyönä ja yhteistyössä Vaasan 4H –yhdistyksen kanssa. Vaasan kaupunki omistaa alueen ja kaupungin viher- ja kiinteistötoimi ovat järjestäneet mm. risujen ym. poiskuljetuksen alueelta ja osallistuneet ylimääräisten puiden kaatoon ja poiskuljetukseen.

Suunnitelmissa on, että Vaasa-Mustasaari oppaat järjestävät kunnostetulla alueella uusia opastettuja puutarhapromenadeja kaupunkilaisille ja matkailijoille. Historiapolulle on kunnostustöiden aikana pystytetty lisäksi alueen historiasta kertovia infotauluja, joten alueeseen voi omatoimisestikin käydä tutustumassa. Alkulan tilalla sijaitsi vuodesta 1720 lähtien aikoinaan Suomen ensimmäinen tupakkaplantaasi ja kauppaneuvos August Alexander Levon perusti Alkulaan Suomen ensimmäisen höyrymyllyn vuonna 1849 eli 170 vuotta sitten. Tämän päivän kansainvälinen Vaasan-konserni on suoraa jatkumoa tuolle ensimmäiselle höyrymyllylle. Vaasan palon (1852) jälkeen höyrymyllyn toiminta siirrettiin vähitellen uudelle kaupunkialueelle. Levon oli monipuolisen aktiivinen yrittäjä ja liikemies, hän perusti myös mm. Vaasan puuvillatehtaan vuonna 1856. Tänä vuonna vietetään hänen syntymänsä 200-vuotisjuhlaa loppukesällä, tähän tarkoitukseen Etelä-Pohjanmaan kulttuurirahasto on myöntänyt varoja mm. 4H-yhdistykselle. Oppaiden keskuudessa ollaan suunnittelemassa lyhyttä kuvaelmaa juhlaan liittyen.

Teksti on mukailtu Ilkka-Pohjalainen –lehden julkaisemasta tekstistä 19.4.2020