Uusin Opas-Guide .-lehti on nyt ilmestynyt ja on luettavissa tämän linkin kautta:

LUE OPAS-GUIDE 2-2021

Tällä kertaa lehti tulee sähköversiona. Kiitos Porin Opaskillalle sen tuottamisesta.

Mikäli yllä olevan linkin kautta et pääse lehteä lukemaan, voit myös ladata sen pdf-muodossa tästä:

Opas-Guide -lehti PDF

Oulussa järjestetään 30.5. Opasliiton koulutuspäivä, joille kaikki oppaat ovat tervetulleita. Lauantain koulutus jouduttiin perumaan mutta sunnuntaina 30.5. järjestetään MATUPA-koulutus. Huomioithan että turvallisuuspassi on voimassa aina 5 vuotta, joten monella varmaan on aika uusia se!

Koronarajoitukset saattavat vaikuttaa tapahtuman järjestämiseen.

Huom. Opasliiton jäsenet erikoishintaan koulutukseen.

Matkailualan turvallisuuspassikoulutus ja koe sunnuntaina 30.5.2021 klo 8:00-16:00

Paikka: Liminganlahden luontokeskus, Rantakurvi 6, 91900 Liminka

MATUPA-koulutuksen kesto vähintään 8 h.

Alustava aikataulu

8:00-8:30 Tervetulokahvi

8:30-10:00 Luennot Anu Loukkola-Salo

file:///C:/Users/OMISTAJA/Downloads/Matupa_mainos.pdf

10:00-10:15 Tauko

10:15-12:00 Luennot ja riskianalyysi

12:00-13:00 Lounastauko

13:00-14:45 Luennot

14:45-15:00 Iltapäiväkahvi

15:00-16:00 Koe ja kokeen tarkistus. Vastaukset.

Matupa-koulutuksen hinta: 105,00 € / henkilö,  Suomen Opasliiton jäsen 70,00 €
Oppikirja 11,00 €
Oppikirja postitetaan etukäteen tilanneille. Kirjan voi myös lainata tai ostaa muualta.

Hinta sisältää tervetulokahvit, koulutuksen, lounaan, iltapäiväkahvit ja passin Matupa-koulutuspäivä sisältää: luentoja, keskustelua, itsearviointia ja ryhmätöitä.

Koulutukseen kuuluvat seuraavat aihealueet:
• omatoiminen riskienhallinta • eri toimialojen riskit • toiminta hätätilanteessa • matkailu ja turvallisuus • matkailun turvallisuuden erityispiirteet • lait ja säännöt

Koulutuksen päätteeksi oppilaat osallistuvat kokeeseen, jonka kysymykset tulevat Matupaoppikirjan ja koulutuspäivän pohjalta. Kokeen hyväksytysti läpäisseet saavat Matupa-kortin (matkailualan turvallisuuspassi), joka on voimassa viisi vuotta.

Ennakkoon osallistujille toimitetaan itseopiskelumateriaali (1–2 vko ennen koulutusta) sekä turvallisuuspassit koulutuksen jälkeen postitse.
Lisäksi hintaan sisältyy materiaalien valmistelu, kokeet, tarkistus, opiskelijoiden rekisteröinti kurssille, sekä koulutuksen suorittaneiden henkilöiden rekisteröinti SPEK:ön, joka ylläpitää rekisteriä koulutuksen suorittaneista henkilöistä. Matupa-koulutuksen toteutumisen vähimmäisosallistujamäärä on 15 henkilöä.

Kun on vähimmäismäärä ilmoittautujia, niin Opasliiton toimistosta lähetetään sähköpostitse ilmoittautumismaksu, joka pitää olla maksettu ja pankin kuittitosite esittää saapuessa. Ilmoittautuminen on sitova, kun maksuilmoitus on saapunut. Suomen Opasliitto ei palauta maksua, mikäli osallistuja peruu osallistumisensa.

Pidätämme oikeuden mahdollisiin muutoksiin koulutuksien sisätöihin ja aikatauluihin.

Vaasan kaupunki jakoi tämän vuoden kulttuuripalkinnon kolmelle, yksi heistä on Vaasa-Mustasaari opas Henrik Fågelbärj

Henrik Fågelbärj on toiminut 50 vuoden ajan Vaasan seudun oppaana ja ns. kulttuurilähettiläänä.

Laajan tietämyksensä ja tuntemuksensa avulla hän on opastanut niin läheltä kuin kaukaakin tulleita matkalaisia
kotikaupunkinsa historiaan ja nykyisyyteen aina maailmanperintöalueelta Söderfjärdeniin ja
Vanhan Vaasan raunioilta Strömsöön.

Vasa stad har delat ut tre kulturpris en av som fick den är
Vasa-Korsholm guide Henrik Fågelbärj

Henrik Fågelbärj har arbetat som guide och så kallad kulturambassadör i
Vasaregionen i 50 år. Tack vare sina omfattande kunskaper har han invigt
turister från både nära och fjärran i sin hemstads historia och nutid
från världsarvsområdet till Söderfjärden och från Gamla Vasa ruiner till
Strömsö.

Vuonna 2021 juhlistamme Suomen matkailuoppaiden päivää kolmatta kertaa. Päivän tarkoituksena on aloittaa kesän opastuskausi ja juhlistaa matkailuoppaiden työtä. Suomen Opasliitto päätti Suomen matkailuoppaiden päivän vietosta vuonna 2018 korostaakseen oppaiden asemaa kotimaisen matkailun kesäsesongin alkaessa.

Maailmanlaajuinen pandemia pakotti useat yhteiskunnan toiminnot muutokseen ja varsinkin matkailu pysähtyi.  Nyt kun tilanne näyttää valoisammalta, haluamme nostaa esiin matkailuoppaiden toimintaa ja juhlistaa tätä päivää.  Pakollinen pysähtyminen on toki antanut matkailuoppaille aikaa opiskella ja suunnitella uusia kierroksia. Odotamme innolla, että pääsemme toteuttamaan opastettuja kierroksia tulevan kesän aikana.

Auktorisoidun matkailuoppaan tunnistat joko hopean tai kullan värisestä opasmerkistä, jossa lukee GUIDE ja johon on kuvattu sininen Suomi maapallon kartalle. Suomen Opasliitto ry:n auktorisoinnin saa henkilö, joka on suorittanut liiton vaatimusten mukaan järjestetyn opaskoulutuksen hyväksytysti. Auktorisoinnin säilyttämiseksi opas osoittaa määräajoin tietojensa ja taitojensa ajantasaisuuden. Tämä takaa Opasliiton auktorisoimien oppaiden laadun ja laatu puolestaan asiakkaan tyytyväisyyden.

Opasliiton vuodelle 2021 valitsema teema on ”Turvallisesti oppaan matkassa – Tryggt med guiden”. Sen myötä haluamme korostaa, että opastuksilla otetaan turvallisuus, mukaan lukien terveysturvallisuus, huomioon ja noudatetaan viranomaisten määräyksiä.

Suomen Opasliitto ry on valtakunnallinen matkailuoppaiden, eräoppaiden ja erikoisalojen oppaiden liitto. Liitolla on 80 jäsenyhdistystä ja niiden kautta opasliittoon kuuluu noin 1200 jäsentä. Toiminnan kannalta liitto on jaettu maantieteellisiin alueisiin. Alueiden ja hallituksen välisenä yhteyshenkilönä toimivat alue-edustajat.

Lisätietoja:
Virpi Joutsa, puheenjohtaja, Suomen Opasliitto
puh. 040 1477 000, puheenjohtaja(at)suomenopasliitto.fi

Annamari Laine, toimistosihteeri, Suomen Opasliitto
puh. 045 2577 411, toimisto/at)suomenopasliitto.fi

Paikalliset opasyhdistykset

Nämä pidettiin Lohjan Oppaiden järjestämänä menestyksellisesti verkossa.

Liittokokousmateriaalit sekä tallenteita Opaskoulutuspäiviltä löytyy nyt alla olevan linkin takaa:

Materiaalit: https://www.suomenopasliitto.fi/fi/jasenille/liittokokous/lohja-turku-etae-24-4-2021