Kansainvälistä matkailuoppaan päivää vietetään eri tavoin ympäri Suomea ja ympäri maailmaa vuosittain  21.helmikuuta. Seuraa Suomen Opasliiton paikallisyhdistysten ilmoittelua tapahtumista sanomalehdissä, yhdistysten nettisivuilla tai  facebookissa.

Alla mediatiedotteet suomeksi ja ruotsiksi

Kansainvälinen matkailuoppaan päivä

Suomen Opasliiton kevään 2019 liittokokous ja opaskoulutuspäivät pidetään 26-28.4 IMATRALLA.

Päivien keskuspaikkana tulee olemaan legendaarinen Imatran Valtionhotelli. Tampereella osallistujilta kysyttiin, mitä he haluavat Imatralla nähdä, kuulla ja kokea. Näiden toiveiden mukaan on ohjelmaa tehty.

Kuten jo useana kertana myös nyt halukkaille on ajanvietettä jo perjantai-iltana. Ohjelma tulee alkamaan klo 19.00. Junat molemmista suunnista ovat mainiosti silloin jo saapuneet.

Lauantaina ilmoittautuminen alkaa klo 9 . Päivän aikana ohjelmassa, liittokokouksen ja mielenkiintoisten luentojen lisäksi,  on mm. keskustelufoorumitarjotin, josta kukin voi valita itseään eniten kiinnostavan ja  hyödyttävän aiheen. Alustavasti on tarjoittimelle suunniteltu mm seuraavia aiheita:
1. Oppaan ammattitutkinto
2. Näytön vastaanotto – rakentavaa palautetta positiivisessa hengessä
3. Aikaansa seuraava opasyhdistys
4. Opaspalveluiden kysyntä ja markkinointi
5. Opasyhdistyksen varainhankinta
6. Turvallisuusnäkökulmia oppaan työhön liittyen

Ja iltaohjelman avaa vain meitä, Suomen matkailuoppaita, varten järjestetty Imatrankosken koskinäytös. Virallisestihan koski avautuu pitkän patoremontin jälkeen näytöksille vasta ensi kesänä. Upea näytös luvassa.

Sunnuntaina aamuluennon, kiertoajeluiden ja Imatran Kylpylässä nautittavan lounaan sekä vahdinvaihdon  jälkeen ennättää sopivasti vielä alkuiltapäivästä lähteville junille.

Tarkempi ohjelma ja ilmoittautumisohjeet tulevat helmikuun alkupuolella. Lehti ilmestyy helmi-maaliskuun vaihteessa.

Varaathan päivän jo kalenteristasi. Nähdään Imatralla!

Tampereella 6.10. pidetyssä Suomen Opasliiton syysliittokouksessa puheenjohtajan valinnassa käytiin tiukkoja hetkiä. Puheenjohtajaksi ei ollut uusia ehdokkaita ja jäsenet kääntyivät istuvan puheenjohtajan puoleen ja ehdottivat hänen jatkavan tehtävässä.

Koska muita ehdokkaita ei ilmaantunut, niin puheenjohtaja Hanna-Leena Laihonen lupautui jatkamaan seuraavan kaksivuotiskauden.

Hanna-Leenan suostumuksen myötä liittokoous päätti yksimielisesti spontaanein aplodein puheenjohtajuudesta.

Hanna-Leena Laihonen on valittu Suomen Opasliiton puheenjohtajaksi kaudelle 2019 - 2020.

Jäsenet onnittelevat puheenjohtajaa.

Esiintymiskoulutus on ollut niin, suuressa suosiossa, että Hämeenlinnan koulutus täyttyi alta aikayksikö.

Esiiintymiskoulutusesite ao 2

Katso ohjelma ja lisätiedot TAPAHTUMISTA

Oulun seudun oppaat on vuoden opasyhdistys

Suomen Opasliitto on valinnut vuoden 2018 opasyhdistykseksi Oulun seudun oppaat ry:n. Tunnustuspalkinnon saaja julkistettiin Suomen Opasliiton syysliittokokouksessa Tampereella 6. lokakuuta.

Valinnan teki opasliiton hallitus jäsenten ehdotusten pohjalta. Hallitus perusteli valintaa seuraavasti: ”Oulun seudun oppaat tekee arvokasta opastoimintaa yhteistyössä muiden opasyhdistysten kanssa. Yhdistyksen jäsenet ovat innovatiivisia ja kehittävät jatkuvasti oppaan työtä, lisäten näin työtilaisuuksia. Yhdistys järjestää paljon koulutusta, joka on oppaan työssä ensiarvoisen tärkeää. Koulutuksessa on otettu huomioon myös vieraskieliset asiakkaat ja muuta kieltä kuin suomea puhuvat opaskolleegat. Koulutus takaa laadukkaat opastukset.”

Suomen Opasliiton valtakunnalliset opaskoulutuspäivät ja syysliittokokous pidettiin Tampereella 5.–7. lokakuuta.

Päiville osallistui n. 160 matkailuopasta kaikkialta Suomesta.

Hautausmaa- ja kummituskierrokset kiinnostavat

Oulussa auktorisoidut matkailuoppaat ovat järjestäytyneet Oulun seudun oppaat yhdistykseen, joka on Suomen Opasliiton jäsenyhdistys. Oulun seudun oppailla on meneillään 42. toimintavuosi. Oppaat toimivat läheisessä yhteistyössä toiminta-alueensa matkailusektorin toimijoiden kanssa ja ovat omalta osaltaan rakentamassa Oulun seudun matkailuelinkeinoa ja parantavat Oulun ja lähiseudun tunnettuutta ja imagoa matkailijoiden keskuudessa sekä paikallisten arvostusta ja tietämystä omasta kotiseudustaan.

Auktorisoituja oppaita yhdistyksen riveissä on tällä hetkellä 50, ja he tekevät opastuksia 12 eri kielellä. Vuosikymmenten varrella yhdistyksessä on työstetty noin 30 eri teemaa kävelykierroksille, yli kymmenen teemallista kiertoajelua sekä myös polkupyöräkierroksia.

Suosituimpiin opastuksiin lukeutuvat hautausmaakierrokset sekä kävelykierros Kummituksia ja kummallisia kohtaloita. Matkailijoiden lisäksi opastuksia tilataan yhä enemmän myös oululaisille, vaikkapa osaksi virkistyspäivää tai pikkujoulujuhlintaa.

Oulun kaupunkialueen lisäksi opastustoimintaa on mm. Iin, Muhoksen, Vaalan, Kempeleen, Tyrnävän, Limingan ja Lumijoen kuntien alueilla.

Yhdistyksen puheenjohtajana on toiminut vuodesta 2012 Kaarina Kokko.