Alla Suomen Opasliiton laatima ohjeistus, viranomaisohjeiden pohjalta.

Kehotamme seuraamaan viranomaisohjeita, ne voivat muuttua aika ajoin ja alueellisesti.

Lisätietoja turvallisesta matkailusta:

Ohjeita koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi opastustoiminnassa

Suomen Opasliitto ry

Muokattu: 25.5.2020

Ensisijaisesti noudatetaan toimivaltaisten viranomaisten antamia ohjeita sekä opastustoiminnan mahdollisten yhteistyökumppanien/toimeksiantajien ohjeistuksia. Ohjeet saattavat poiketa toisistaan alueellisesti sekä ajallisesti.

Kaikenlaiset sairauden oireet ovat este opastaa tai osallistua opastukselle

Koronavirus aiheuttaa hengitystieinfektion, jonka oireita voivat olla mm. yskä, kurkkukipu, kuume, hengenahdistus, lihaskivut, vatsaoireet ja päänsärky.

Lisätietoja: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/taudit-ja-taudinaiheuttajat-a-o/koronavirus-covid-19

Riskiryhmään kuuluvat

Riskiryhmään kuuluvien suositellaan epidemian aikana välttämään lähikontakteja, eikä yleisötilaisuuksiin, yleisiin kokoontumisiin tai julkisissa tiloissa järjestettävään toimintaan osallistumista voida siten myöskään suositella. Jos osallistuminen on välttämätöntä, tulee tässä ohjeessa tarkoitettuja turvaetäisyyksiä ja hygieniasuosituksia noudattaa.
Vakavan koronavirustaudin riskiryhmät:

Tarpeettomien fyysisten kontaktien välttäminen

Koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisaratartuntana, joten tarpeettomia fyysisiä kontakteja tulee välttää

• Ryhmäkoon mukauttaminen siten, että voidaan noudattaa alla olevia suosituksia
  • Lähikontaktien välttämiseksi tulee olla mahdollisuus ylläpitää turvavälejä, vähintään 1-2 metriä
  • Jonojen muodostumista tulee välttää
  • Kosketusetäisyyttä tulee välttää, joten mahdollinen rahastaminen tulee tehdä ennakkoon (nettimaksut esim.) eikä lippuja tai muita tarvikkeita tule tarpeettomasti jakaa.
  • Äänenvahvistuslaitteita suositellaan, mikäli äänen kantavuus tulee taata ulkotiloissa.

Hyvä hygienia

• Apuvälineitä käytettäessä, ja varsinkin jos niitä käyttävät useat henkilöt, huolehditaan niiden hygieenisyydestä esimerkiksi desinfioinnilla tai suojuksilla.
  • Tultaessa sisätilaan tai rajattuun ulkotilaan käytetään käsihuuhdetta. Käsihuuhdetta tulee olla helposti saatavilla.
  • Kädet pestään vedellä ja saippualla aina ennen ruokailua sekä aina aivastamisen tai yskimisen jälkeen tai kun kädet ovat näkyvästi likaiset. Kädet kuivataan kertakäyttöisiin paperisiin käsipyyhkeisiin. Jos käsienpesu ei ole mahdollista, käytetään käsihuuhdetta.
  • Aivastamisen tai yskimisen yhteydessä suun eteen laitetaan kertakäyttönenäliina, joka heitetään heti käytön jälkeen pois. Jos nenäliinaa ei ole saatavilla, suojataan suu kyynärtaipeella. Kädet pestään tämän jälkeen.
  • Maskia voi halutessaan käyttää ottaen huomioon siihen liittyvät ohjeet.

Tartuntajäljitysten helpottamiseksi suositellaan, että opastuksen järjestäjillä tulisi mahdollisuuksien mukaan, ja muun lainsäädännön edellytyksin, olla tiedot osallistuneista henkilöistä.

Sisätilat ja niiden siivous ovat yleisesti ottaen niistä vastaavan tahon vastuulla. Opas voi varmistaa heiltä, että korona-ajan ohjeistusta noudatetaan.

Sisätilojen siivousohjeet: https://hyvatyo.ttl.fi/koronavirus/ohje-siivoukseen

Sama teksti PDF-muodossa täällä:

Ohjeita koronan ehkäisyyn opastoiminnassa

Vaasa-Mustasaari oppaat ovat saaneet tämän vuoden huhtikuussa Vuoden vaasalainen kulttuuriteko-palkinnon. Palkinto jaetaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa ja sen arvo on 2000 euroa. Palkinnolla huomioidaan edellisen vuoden aikana jonkin yksityishenkilön tai ryhmän toteuttama kulttuuriteko. Kuntalaiset saivat ehdottaa palkinnonsaajaa alkuvuodesta. Ehdotuksia tuli yhteensä 35 ja ne koskivat 24 eri palkinnonsaajaa.

Kulttuuriteon tunnusmerkkinä on, että se on olemassaolollaan tai toiminnallaan kehittänyt, rikastuttanut tai monipuolistanut kaupungin kulttuurielämää. Palkittavan toiminnan tulee kohdistua vaasalaisiin tai Vaasaan. Uusi palkinto korvaa aikaisemmin jaetun Kulttuuripalkinnon ja Nuori kulttuurintekijä-stipendin.

Kaupungin myöntämä tunnustus tuli Alkulan tilan ja kulttuuriympäristön hyväksi tehdystä työstä vuoden 2019 aikana. Alueella on kunnostettu päärakennukselta johtava alkuperäinen kulkuväylä ja raivattu arvokasta puistometsää. Lisäksi alkuperäisiä yli kymmenen rakennuksen rakennusperustuksia on kaivettu esiin kasvillisuuden alta. Alueelle on myös istutettu uudelleen sellaisia kasveja, joita siellä on alun perin ollut. Kunnostustyöt on tehty lähes kokonaan talkootyönä ja yhteistyössä Vaasan 4H –yhdistyksen kanssa. Vaasan kaupunki omistaa alueen ja kaupungin viher- ja kiinteistötoimi ovat järjestäneet mm. risujen ym. poiskuljetuksen alueelta ja osallistuneet ylimääräisten puiden kaatoon ja poiskuljetukseen.

Suunnitelmissa on, että Vaasa-Mustasaari oppaat järjestävät kunnostetulla alueella uusia opastettuja puutarhapromenadeja kaupunkilaisille ja matkailijoille. Historiapolulle on kunnostustöiden aikana pystytetty lisäksi alueen historiasta kertovia infotauluja, joten alueeseen voi omatoimisestikin käydä tutustumassa. Alkulan tilalla sijaitsi vuodesta 1720 lähtien aikoinaan Suomen ensimmäinen tupakkaplantaasi ja kauppaneuvos August Alexander Levon perusti Alkulaan Suomen ensimmäisen höyrymyllyn vuonna 1849 eli 170 vuotta sitten. Tämän päivän kansainvälinen Vaasan-konserni on suoraa jatkumoa tuolle ensimmäiselle höyrymyllylle. Vaasan palon (1852) jälkeen höyrymyllyn toiminta siirrettiin vähitellen uudelle kaupunkialueelle. Levon oli monipuolisen aktiivinen yrittäjä ja liikemies, hän perusti myös mm. Vaasan puuvillatehtaan vuonna 1856. Tänä vuonna vietetään hänen syntymänsä 200-vuotisjuhlaa loppukesällä, tähän tarkoitukseen Etelä-Pohjanmaan kulttuurirahasto on myöntänyt varoja mm. 4H-yhdistykselle. Oppaiden keskuudessa ollaan suunnittelemassa lyhyttä kuvaelmaa juhlaan liittyen.

Teksti on mukailtu Ilkka-Pohjalainen –lehden julkaisemasta tekstistä 19.4.2020

Vuonna 2020 juhlistamme Suomen matkailuoppaiden päivää toista kertaa. Päivän tarkoituksena on aloittaa kesän opastuskausi ja juhlistaa matkailuoppaiden työtä. Suomen Opasliitto päätti vuonna 2018 tämän päivän vietosta, erityisesti koska kansainvälistä matkailuoppaan päivää vietetään ympäri maailman jo helmikuussa, ja se ei Suomessa yleensä ole sään eikä ajankohdan puolesta otollisinta matkailuaikaa opastustoiminnan kannalta.

Tänä vuonna vietämme Suomen matkailuoppaiden päivää hyvin erilaisessa tilanteessa kuin kukaan olisi voinut kuvitella. Maailmanlaajuinen pandemia on pakottanut useat yhteiskunnan toiminnot muutokseen ja varsinkin matkailuliiketoiminnan pysähdyksiin. Haluamme kuitenkin nostaa esiin matkailuoppaiden toimintaa ja juhlistaa tätä päivää.

Pakollinen pysähtyminen on toki antanut matkailuoppaille aikaa opiskella ja suunnitella uusia kierroksia. Ja odotamme myönteisin mielin niitä pääsevämme toteuttamaan vielä tulevan kesän aikana. Kotimaan matkailu tulee ensinnä olemaan mahdollista ja turvallista, ja uskomme, että ammattitaitoisten matkailuoppaiden kierroksilla pääsevät suomalaiset tutustumaan kotimaahansa entistä syvemmin.

Auktorisoidun matkailuoppaan tunnistat joko hopean tai kullan värisestä opasmerkistä, jossa lukee GUIDE ja johon on kuvattu sininen Suomi maapallon kartalle. Suomen Opasliitto ry:n auktorisoinnin saa henkilö, joka on suorittanut liiton vaatimusten mukaan järjestetyn opaskoulutuksen hyväksytysti. Auktorisoinnin säilyttämiseksi opas osoittaa määräajoin tietojensa ja taitojensa ajantasaisuuden. Tämä takaa Opasliiton auktorisoimien oppaiden laadun ja laatu puolestaan asiakkaan tyytyväisyyden.

Suomen Opasliitto ry on valtakunnallinen matkailuoppaiden, eräoppaiden ja erikoisalojen oppaiden liitto. Liitolla on 82 jäsenyhdistystä ja niiden kautta opasliittoon kuuluu noin 1200 jäsentä. Toiminnan kannalta liitto on jaettu maantieteellisiin alueisiin. Alueiden ja hallituksen välisenä yhteyshenkilönä toimivat alue-edustajat.

Suomen Opasliitto ry tekee yhteistyötä paikallisten, alueellisten ja valtakunnallisten sidosryhmien kanssa. Opasliitto auktorisoi Suomessa toimivat oppaat, neuvottelee Suomen matkailualan liiton kanssa matkailuoppaiden palkkiosuosituksen ja valvoo opaskoulutusten järjestämistä. Liitto kuuluu pohjoismaiseen Inter-Nordic Guide Club (IGC) -järjestöön sekä Suomen matkailualan liittoon (SMAL).

Lisätietoja:

Paikallinen opasyhdistys, katso: www.suomenopasliitto.fi/alueet

Alue-edustajat

Päivitetty  25.5.2020

Suomen Opasliitto kehottaa edelleenkin kaikkia noudattamaan viranomaisten suosituksia ja määräyksiä!  Terveys ensin!

Opasliiton ohjeita opastustoimintaan löytyy erillisestä uutisesta, tämän linkin takaa.

Mikäli yhdistyksenne haluaa järjestää opastus- tai aktiivisuusnäytön kesällä tai syksyllä, lähettäkää arvioijahakemus toimistoon mahdollisimman pian. Jos olette jo lähettäneet sellaisen aiemmin keväällä peruuntunutta näyttöä varten, pyydämme uusia tietoja joko uudella hakemuksella, tai jos muutos vain pieni, sähköposti-ilmoituksella.

Mikäli haluatte siirtää näyttöjen antamista, toimitaan kuten normaalistikin, eli hakemus toimistoon.  Huomioikaa, että myös alueellisesti voi olla eroja siinä, mitä kannattaa järjestää ja miten, ja että tilanne voi muuttua nopeastikin.

------

IGC-kokous Kööpenhaminassa sekä Matkanjohtajakoulutukseen liittynyt matka on siirretty.

Porvoon opaskoulutuspäivät on peruttu.

Kevätliittokokous tullaan järjestämään toisena ajankohtana, tiedotamme asiasta heti kun se on mahdollista. Aluekokousten osalta tiedottavat alueet asiasta.

Arvioijakoulutus Turussa huhtikuussa on siirretty syksyyn. Uusi päivämäärä tullaan ilmoittamaan heti kun se on mahdollista.

Opastus- ja aktiivisuusnäytöt huhti- ja toukokuulta siirtyvät myöhempään ajankohtaan, Tilannetta seurataan myöhempien näyttöjen osalta ja näyttöihin nimetään arvioijia heti kun tilanne sallii.

Meneillään olevat opaskoulutukset: koulutusta ohjeistetaan jatkamaan etänä kaikilta niiltä osin kuin mahdollista. Opastusharjoitukset sekä koulutuksen päätteeksi tarvittavat opastusnäytöt järjestetään kun yleinen tilanne niin sallii.

Opasliiton toimisto palvelee edelleen. Puhelin 045 2577 411, päivystys tiistai ja torstai klo 9-15. Sähköpostilla Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tavoittaa myös muina päivinä.

Valtakunnalliset opaskoulutuspäivät ja liittokokous Porvoossa 18.-19.4. on valitettavasti peruttu.

Valitamme tilannetta ja tästä aiheutuvaa haittaa, mutta vallitsevissa olosuhteissa ja kulujen minimoimiseksi oli päätös tehtävä jo nyt.

Kevään liittokokous järjestetään myöhemmin sovittavana ajankohtana.

Porvoon opaskoulutuspäiville ilmoittautuneihin otetaan yhteyttä (järjestäjän eli Porvoon matkailuoppaiden taholta) ja maksetut maksut palautetaan. Muistattehan itse peruuttaa mahdollisesti varaamanne majoituksen sekä kuljetukset.

Aluekokousten osalta seuraa oman alueesi viestintää.