Ylä-Savon oppaat opastavat pääosin Iisalmessa, mutta myös Lapinlahdella. Iisalmi on Ylä-Savon talousalueen keskus, josta matkailija löytää kauniiden luonnonmaisemien lisäksi monipuolisia elämyksiä. Auktorisoidut oppaamme johdattavat vierailijat tutustumaan mm. kaupungin keskustan historiaan ja nykypäivään eri aiheisilla kävelykierroksilla. Suomen sota ja Juhani Ahon lapsuusmaisemat nivoutuvat yhteen Koljonvirran kulttuuri- ja sotapolkukierroksilla. Pyhän Ristin- ja Kustaa Adolfin kirkoissa ja hautausmaakierroksilla kerromme luterilaisten kirkkojemme rakennuksista, kirkkoalueiden rakenteista, hautamuistomerkkien taiteesta, merkkihenkilöistä ja vaikuttajista. Pyhän Eliaan kirkkokierros tutustuttaa kävijän vahvaan ortodoksisuuden perintöön ja ortodoksisten kirkkojen pienoismalleihin pääsee tutustumaan Raatihuoneella. Opastamme myös Rukajärvikeskuksessa viime sotien historiallisiin muistoihin. Bussikierroksilla esittelemme laajemmin Iisalmen historiaa ja nykypäivää sekä kulttuurihistoriallisesti merkittävien henkilöiden kotimaisemia ja heidän elämäänsä. Opastamme myös Lapinlahden Väisälänmäen kulttuurimaisemissa ja kerromme alueen historiasta. Iisalmeen tullaan kesäisin myös iloisille Olutjuhlille tai katsomaan tasokkaita Mansikkaniemen kesäteatteriesityksiä. Virran toisella rannalla voi osallistua Koljonvirran kartanon monipuolisiin kesätapahtumiin tai piipataa Runnin historiallisiin kylpylämaisemiin.

TERVETULOA VIERAAKSEMME!

Iisalmi

Opasyhdistys:

Ylä-Savon Oppaat ry, puheenjohtaja Anja Kauppinen, sposti: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., puh 044 2767729, sihteeri Raija Pasanen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.,  puh. 044 5033358

Anja Kauppinen
Osoite: