t

LIEKSA - KOLIN KAUPUNKI

Odotatko lomaltasi hyvää mieltä ja koskettavia kokemuksia? Onko tekeminen luonnossa sinun juttusi? Haluatko yhdistää matkailuelämykseesi kulttuuria ja luontoa? Lieksa on juuri oikea lomakohteesi. Lieksassa luonto ja kulttuuri kulkevat käsi kädessä. Lieksassa, Kolin kaupungissa on vauhdikkaita luontoaktiviteetteja molemmin puolin Pielistä. Kesällä luonnon vetovoimaa täydentää monipuolinen kulttuuritarjonta.

Luontoa ja kulttuuria Lieksassa:

Kimmeltävä Pielisen pinta ja kuohuvat Ruunaankosket kutsuvat vauhtielämyksiin. Kesäteatteri kutsuu kesäisen kulttuurin pariin ja kesän musiikkielämää rikastuttavat Monola-juhlaviikko, Lieksan Vaskiviikko ja Pielinen Soi-konsertit.

Lieksan Matkailuoppaiden johdolla pääset kiehtoville Elämysten Lieksa-opastetuille kierroksille Monolan aitalle, Pielisen museolle, Paateriin, Rukajärvi-keskukseen sekä opastetuille Tarinoiden Lieksa -kävelykierroksille heinäkuussa Pielisentielle, joiden teemoina ovat mm. musiikki, taide, arkkitehtuuri, kansanuskomukset ja kansanparantajat, tarinat rajaseudun sota-ajasta, yritystoiminta, savottalaisuus.

TARINOIDEN LIEKSA - OPASTETUT KÄVELYKIERROKSET 2018

Opastettuja kävelykierroksia kesällä lauantaisin Lieksan keskustassa eri teemoilla. Lähtöaika klo 13. Kesto 1 - 1,5h. Hinta 5 €/hlö. Ei ennakkoilmoittautumista.

la 30.6.2018 Sotahistoriaa: Rukajärvikeskus ja Kulman alue

la 14.7.2018 Musiikkimatka Sibeliuksesta Vaskiviikkoon

la 28.7.2018 Kansanuskomuksia ja -parantajia

la 4.8.2018 Patsaat kertovat Lieksasta

Opastetun teemallisen kävelykierroksen voit tilata myös omalle ryhmällesi (ryhmän toiveiden mukaan). Ryhmä voi valita opastuskierroksen teeman omien mieltymysten mukaan. Teemaksi voi valita vaikka taiteen, arkkithetuurin, elinkeinoelämän ja yritystoiminnan, metsätyöperinteen ja uittohistorian. Ryhmässä voi olla yksi tai kymmeniä osallistujia.

Elämysten Lieksa-opastetut kierrokset ryhmille (ryhmän omalla bussilla):

Sibeliuksen häämatkan maisemissa - kulttuuriretki Monolaan vie kävijän opastetulle musiikkivenematkalle Sibeliusten häämatka-aitalle.

Kulttuuri- ja luontoretki Paateriin tuo esille Eva Ryynäsen ajattomat puuveistokset keskellä kaunista luontoa.

Pielisen museon opastetulla kierroksella koet historialliset puurakennukset kerta toisensa jälkeen. Savottaranta on Suomen monipuolisin metsätyön ja uittoperinteen aarreaitta.

Rukajärvikierroksen näyttelyt ja Rukajärventie – sotahistoriallisen kohteet kertovat rajaseudun koskettavia tositarinoita sota-ajan tapahtumista aidoilla tapahtumapaikoilla.

Ruunaan luontoretket ammattitaitoisen matkaluoppaan johdolla tarjoavat luonnonläheisiä elämyksiä rajaseudun erämaissa. Veden virtauksen lumon pääset kokemaan ohjatulla koskenlaskuretkellä joko puuveneellä, kumilautalla tai koskilautalla.

Lieksan eilen ja tänään-kaupunkikiertoajelut bussilla

Opastetut kyläkierrokset bussilla

Elämysten Lieksa-opastetut kierrokset sopivat sekä pienille että isoillekin bussiryhmille (ryhmän oma bussi). Varaa opas Lieksa-kierroksille sukujuhlien, luokkakokousten, kokousten, seminaarien tai erilaisten tapaamisten oheisohjelmaksi.

Ajankohtaiset tiedot: www.lieksanoppaat.fi, lieksa.fi

Opasvaraukset:

Elämysten Lieksa - opastetut kierrokset 2018 -esite

Tutustu Lieksan matkailuelämyksiin  ”Lomamatkalle maailmaan – Lieksaan”

Opasyhdistys:

Lieksan Matkailuoppaat ry, puheenjohtaja Arto Turpeinen,Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. ja sihteeri Airi Okkonen, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Osoite:
Lieksa