Kuopion seutu on saanut arvostetun European Region of Gastronomy -tunnustuksen vuodelle 2020-2021 ensimmäisenä alueena Suomessa! Kuopion seudulla tarjoillaan upea kattaus ruoka- matkailu- ja luovien alojen yritysten yhteistyössä ideoituja makunystyröitä kutkuttavia kokonaisuuksia. Uudenlaisten yritysverkostojen yhteistyössä syntyy kulttuurin ohella gastronomian sekä ruoan ympärille kietoutuvia tapahtumia, koulutusta ja yrittäjyyttä. European Region of Gastronomy -tunnus viestii vastuullisista tuotteista tai palveluista, joiden tuotannossa painotetaan laatua, luotettavuutta ja paikallisten raaka-aineiden käyttöä.

Kuopion Oppaat ry on mukana European Region of Gastronomy Kuopio 2020 -juhlavuoden ohjelmassa. Meillä on tulevana kesänä useita ruoan ja kulttuurin yhdistäviä opastuotteita. Lisätietoja: www.kuopionoppaat.com, www.tastesavo.fi

Maistellen Kuopiota-ruokakiertoajelu

torstaisin 2.7., 30.7., 27.8. ja 10.9.2020, lähtö klo 11.30 kaupungintalon edestä, Tulliportinkatu 31, 70110 Kuopio. Kesto noin 4 tuntia. Kiertoajelu toteutuu, jos lähtijöitä on vähintään 10 henkilöä.

Kiertoajelun aikana saat herkutella paikallisilla mauilla ydinkeskustaa kauempana olevissa ravintoloissa. Osallistumismaksu sisältää tervetulojuoman ja lähiruokalautasen pyörivässä Puijon Torniravintolassa, lounaan Kuopion Saanassa Kallaveden rannalla, tehdaskierroksen ja pienen maistiaisen Lignell & Piispasella sekä jälkiruoan ja kahvin historiallisessa Koivumäen Kartanossa. Kiertoajelun päätteeksi viemme asiakkaat Kuopion kauppahalliin, joka on tunnettu lähiruoastaan ja tunnelmastaan. Ruokailuihin ei kuulu alkoholijuomia, mutta esim. viiniä voi ostaa erikseen maisteluannoksina. Ammattitaitoinen oppaamme on mukana kiertoajelulla ja kertoo tarinoita Puijosta, Kallavedestä ja Saaristokaupungista sekä kierroksen ravintoloista ja niiden yrittäjistä.

Sitovat ilmoittautumiset viimeistään edeltävään tiistaihin klo 20 mennessä sähköpostilla Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai p. 044 244 3899. Osallistumismaksu 78 € maksetaan ennen kiertoajelua Kuopion Oppaat ry:n tilille FI 67 4600 0010 778831 viitteellä 1300. Kerro ilmoittautumisen yhteydessä erityisruokavaliot.  Mikäli kiertoajelu ei toteudu, ilmoitamme siitä ja palautamme maksetun osallistumismaksun.

Ryhmille tilauksesta sopimuksen mukaan. Lisätietoja: www.kuopionoppaat.com

Maistellen Kuopiota-ruokakävely

Ruokakävely Kuopion ydinkeskustassa, kesto noin 3 tuntia. Lähdöt klo 16.30 perjantaisin 3.7., 10.7., 17.7., 24.7., 31.7., 7.8., 14.8. ja 28.8.2020. Kävely toteutuu, jos lähtijöitä on vähintään viisi (5) henkilöä.

Ruokakävelyn aikana saat herkutella paikallisilla mauilla ja nauttia alkupalat, pääruoan, väliruoan ja jälkiruoan eri ravintoloissa. Samalla saat tutustua Kuopion ydinkeskustaan kävellen ja kuulet oppaan kertomia tarinoita rakennuksista, Kuopion historian tärkeistä henkilöistä, ravintoloista ja niiden yrittäjistä.
Kokoonnumme klo 16.30 Tallikahviossa, Pikku-Pietarin torikujalla Hatsalankatu 24, 70110 Kuopio. Osallistumismaksu sisältää tervetulojuoman Tallikahvion ainutlaatuisessa miljöössä, savolaiset tapakset Kuopion perinteikkäässä Ravintola Kummisedässä, Suomen parhaaksi valitun kalakeiton Ravintola Isä Camillossa, juustolautasen Musiikkiravintola King`s Crownissa sekä jälkiruoan ja kahvin tunnelmallisessa Kahvila Kanelissa. Ruokailuihin ei kuulu alkoholijuomia, mutta esim. viiniä voi ostaa erikseen maisteluannoksina.

Sitovat ilmoittautumiset viimeistään edeltävään tiistaihin klo 20 mennessä sähköpostilla Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai p. 044 244 3899. Osallistumismaksu 72 € maksetaan ennen ruokakävelyä Kuopion Oppaat ry:n tilille FI 67 4600 0010 778831 viitteellä 1300. Kerro ilmoittautumisen yhteydessä erityisruokavaliot.  Mikäli kävely ei toteudu, ilmoitamme siitä ja palautamme maksetun osallistumismaksun.

Ryhmille tilauksesta sopimuksen mukaan.  Lisätietoja: www.kuopionoppaat.com

Vanhat rakennukset keskellämme

Opastetut kävelykierrokset keskiviikkoisin 1.7.- 19.8.2020 alkaen klo 17. Lähtö Minna Canthin kotitalolta Kanttilasta, Kuninkaankatu 15.  Kierroksen kesto noin 2 tuntia. Hinta 8 €/ henkilö, käteismaksu oppaalle.

Kuopion historiaan tutustuminen on antoisaa vanhojen rakennusten kautta. Näin menneisyys ja nykyisyys näyttäytyvät monikerroksisena kulttuuriympäristönä. Kävelykierroksen aikana tutustumme Kuopion merkittäviin vanhoihin rakennuksiin, joista vanhimmat ovat peräisin 1700-luvulta. Varsinainen Kuopion sydän vanhoine rakennuksineen muodostui 1800-luvulla. Näemme kierroksen aikana Minna Canthin kadun ja Kauppakadun varrella sijaitsevat arvorakennukset sekä Piispanpuiston ja sataman rakennukset tarinoineen. Kierroksemme päättyy Kuopion torille, missä tutustumme kaupungintalon, kauppahallin ja Kuopion Lyseon historiaan ja nykypäivään.

Vaajasalon kierros Kallavedellä

Opastettu risteily tiistaisin 7.7., 14.7., 21.7.ja 28.7. 2020 klo 17.00. Lähtö matkustajasatamasta, Kauppakatu 1. Risteily kestää 2 tuntia ja toteutetaan yhteistyössä Lakeland Lines Oy:n kanssa.

Paljon kysytty Vaajasalon kierros palaa kesän risteilyohjelmaan ja tällä kertaa opastettuna risteilynä. Suosikkiristeily on oivallinen kesäohjelma niin kuopiolaisille kuin tänne saapuville kesävieraille. Tutustumme Kallaveden kauniisiin saaristomaisemiin ja kuulemme samalla tarinoita mm. Karhonsaaresta, Vaajasalosta ja Säyneensalosta niin historian näkökulmasta kuin tämän hetken elämänmenosta. Lisäksi kerromme Kallaveden tarinaa järven ja nimen synnystä, kaloista ja kalastamisesta.

Risteilyn hinta on 20 €/aikuiset, 10 €/lapset 5-16v. Aluksena on m/s Queen R. Ennakkoilmoittautuminen suotavaa Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., puh. 044 0266330. Risteily toteutuu, jos lähtijöitä on vähintään 10.

Kulttuuripolkukierros Haminalahdessa, von Wrightin maisemissa

Opastettu kulttuuripolkukierros keskiviikkoisin 3.6., 1.7. ja 2.9.2020 klo 18. Lähtö Haminalahden leirikeskuksen pihasta, Leirikuja 1. Kierroksen kesto n. 2,5 tuntia. Kuljettavan reitin pituus n. 3,1 km. Keskivaikea: reitillä jyrkkiä nousuja ja portaita.
Hinta on 12 €/henkilö, käteismaksu oppaalle. Oppaana on Marianna Falkenberg.

Kauppaneuvoksen jalanjäljillä lounas ja opastettu kierros

Toteutetaan kesällä 1.6.-30.8.2020. Opastukset tiistaisin 16.6., 30.6., 14.7., 28.7. ja 4.8.

Aloitus klo 10.30, lounas klo 11:30->.

Tervetuloa tutustumaan kauppaneuvos Gustaf Raninin historiaan ja sen upeaan kartanoon Kuopion Hiltulanlahdessa. Tilan historia alkaa vuodesta 1792 kun Ruotsin silloinen kuningas Kustaa IV Aadolf perusti Björbackan tilan isonjaon yhteydessä. Kauppaneuvos osti tilan pakkohuutokaupasta 1869. Historiikin jälkeen nautitaan kartanon upeassa miljöössä herkullisesta kesälounaasta, jossa alkuruokabuffet, valintanne mukainen lämmin ruoka (liha/kala/kasvis), alkoholittomat ruokajuomat, jälkiruoka sekä kahvi/tee.

Hinta 30 €/ hlö, maksu paikan päällä. Lisämaksusta muita juomia.

Koivumäen Kartano, Koivumäenkuja 18, 70800 Kuopio. Jokainen henkilö/ryhmä saapuu omatoimisesti paikalle. Bussilinja 31.
Opastettu tutustuminen toteutetaan, kun ilmoittautuneita on vähintään 6 henkilöä. Ryhmän maksimikoko 50 ihmistä. Paikkavaraukset ennakkoon joko Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai 017-3614291 edellisenä päivänä (ma) klo 15 mennessä. Ryhmille tilauksesta sopimuksen mukaan.

Lisätietoja: www.koivumaenkartano.com

Talonpojasta herrasväen kartanoon -päiväretki

Retki toteutetaan tilauksesta arkisin klo 9- 14/14.30 tai klo 11-16/16.30. Lähtö ja paluu esim. Kuopion kaupungintalon edestä, Tulliportinkatu 31, 70110 Kuopio tai sopimuksen mukaan. Ryhmän minimikoko on 10 henkilöä ja maksimikoko 45 henkilöä. Kiertoajelu kestää noin 5- 5,5 tuntia.

Talonpojasta herrasväen kartanoon -retken aikana saat nähdä miten paikalliset ovat eläneet ja asuneet yli 100-vuotta sitten. Miten maaseudulla on pärjätty omillaan ja herrasväen kartanossa nautittu palvelusväen tarjoilemista herkuista? Bussimatkalla kuulet Kuopiosta, Koivumäen Kartanosta ja Riuttalan Talonpoikaismuseosta Karttulassa ja niiden historiasta ja nykypäivästä. Pääset itse kiertämään ja katsomaan paikkoja ja tutustumaan suomalaiseen kulttuuriin ja elämäntapaan yli sadan vuoden taakse.

Varattavissa ajalla 18.5.-4.10.2020 ryhmille tilauksesta. Tilatut kiertoajelut: 55 €/hlö, jos ryhmällä on oma bussi ja 83 €/hlö, jos bussi tilataan ryhmälle.

Tuotteeseen sisältyy: ammattitaitoinen Kuopion Oppaiden opastus koko päivän ajan. Pääsylippu ja opastettu kävelykierroksen Riuttalan Talonpoikaismuseossa ja sen pihapiirissä sekä valintanne mukaan joko aamu- tai iltapäiväkahvit kahvileivän kera.
Opastettu tutustuminen Koivumäen Kartanossa ruokailun yhteydessä. Koivumäen Kartanon herkullinen kesälounas alkuruokapöytä, valintanne mukainen pääruoka (liha/kala/kasvis), alkoholittomat ruokajuomat sekä jälkiruoka ja kahvi/tee. Lisämaksusta muita juomia.

Varaukset: Koivumäen Kartano Oy, www.koivumaenkartano.com tai 017-3614291

Opasyhdistyksen verkkosivu: www.kuopionoppaat.com/

TERVETULOA KUOPIOON - ILOISTEN IHMISTEN KAUPUNKIIN!

Yhteystieto

Osoite: