Kuopion oppaat toteuttavat opastuksia Kuopion kaupungin alueella. Kallaveden Kuopio - bussikierros on suosituin tuote, jossa kaupungin historia ja nykypäivä avautuvat tiiviissä paketissa. Kuopion tunnetuimmat nähtävyydet: Mualiman napa eli Kuopion tori, satama, Väinölänniemi, Saaristokaupunki ja tietenkin Puijo kuuluvat kierroksen antiin. Historiasta tutut vaikuttajat Minna Canth, J.W. Snellman ja Juhani Aho sekä heidän tarinansa elävöittävät kierroksia. Oppaat tekevät tilauksesta myös koko päivän kestäviä retkiä lähiympäristöön esimerkiksi Valamon ja Lintulan luostareihin. Opastamme ryhmiä myös Riuttalantalonpoikaismuseolla, jossa koet vanhan aitosavolaisen talonpoikaiskulttuurin tunnelman. Räätälöimme asiakkaiden toiveiden mukaisesti ohjelmia tai muokkaamme olemassa olevia tuotteita.

Opastetut kävelykierrokset 27.6.-12.8.2018

Kuopion toreilta maailman turuille

27.6.,1.7.,11.7.,15.7.,25.7.,29.7.,8.8. ja 12.8.

Kuopion toria kutsutaan ”mualiman navaksi”, jonka matkailijat hyvin tuntevat. Kuopion tori täyttää tänä vuonna 200 vuotta ja niinpä opasyhdistyksemme on tuotteistanut uuden kävelykierroksen, joka tuo esille sekä Kuopion torien historiaa että historiaan ja nykypäivään liittyviä kauppiassukuja.

Kuopiolaiset naiset uranuurtajina ja yhteiskunnallisina vaikuttajina

4.7.,8.7.,18.7.,22.7.,1.8.ja 5.8.

Jatkamme viime kesänä suosittua naisteemaa. Kierroksella kerrotaan oman alansa ensimmäisistä naisista Kuopiossa, unohtamatta tämän päivän uranuurtajanaisia. Lisäksi esitellään aloitteentekijöitä ja toimeen tarttujia sekä ensimmäisiä naiskansanedustajia ja -kaupunginvaltuutettuja.

Kävelykierrokset  keskiviikkoisin klo 17.30, sunnuntaisin klo 15 Lähtö Kuopion torilta, Siskotyttö-patsaalta. Hinta on 8 €/hlö, käteismaksu oppaalle, opastuskieli suomi. Kävelykierroksen kesto on n. 2 tuntia.

Vuoden 1918 -tapahtumia -kävelykierros

3.7.,10.7.,17.7.,24.7., ja 31.7. tiistaisin klo 17.30

Suomen sisällissodasta on kulunut 100 vuotta. Kierroksella nähdään ja kuullaan sotaan liittyneistä paikoista ja tapahtumista Kuopiossa marraskuusta 1917 helmikuuhun 1918.

Lähtö Kuopion torilta, Siskotyttö-patsaalta. Hinta 8 €/hlö, käteismaksu oppaalle. Opastuskieli on suomi. Kävelykierroksen kesto n. 2 tuntia.

Lisätietoa: savonsanomat.menoinfo.fi ja facebook/Kuopion Oppaat ry

Ryhmille myös muina aikoina.

Kallaveden tarina -opastettu järviristeily

Kallaveden synty tarinoineen, lauluineen ja saarineen on kiehtova. Kuopion Roll Risteilyt ja Kuopion Oppaat ry toteuttavat yhteistyössä opastetun järviristeilyn, jota ei ole aikaisemmin ollut Kuopion risteilytarjonnassa. Opastettu risteily järjestetään sekä yleisenä risteilynä että tilauksesta ryhmille.

Yleinen opastettu risteily on perjantaisin 29.6.-27.7. sekä 10.8.

Aluksena m/s Princess Anne, klo 16.30-18.00. Hinta on 20 €/hlö, lapset 5-16 v 10 € sisältäen mehu-/kahvitarjoilun. Minimilähtijämäärä 15. Ilmoittautumiset edelliseen päivään klo 12 mennessä.

Opastetun tilausristeilyn hinta on 600 € sis. alv, maksimi 50 henkilöä. Risteilyn kesto on 1,5 tuntia, sisältäen mehu-/kahvitarjoilun.

Opasvaraukset ryhmien kävely- ja bussiopastuksille:

Opasyhdistys:

Kuopion Oppaat ry, puheenjohtaja Pauli Verhelä Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., sihteeri Ritva Silvennoinen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Muut tiedot