Kuopion oppaat toteuttavat opastuksia Kuopion kaupungin alueella. Kallaveden Kuopio - bussikierros on suosittu tuote, jossa kaupungin historia ja nykypäivä avautuvat tiiviissä paketissa. Kuopion tunnetuimmat nähtävyydet: Mualiman napa eli Kuopion tori, satama, Väinölänniemi, Saaristokaupunki ja tietenkin Puijo kuuluvat kierroksen antiin. Viime vuosina kävelykierrokset eri teemoilla ovat kiinnostaneet entistä enemmän.Uusimme kävelykierroksia joka kesä. Viime kesänä kokeilimme myös opastettua järviristeilyä, jota ei ole aikaisemmin ollut Kuopion risteilytarjonnassa.

Opastamme ryhmiä myös Riuttalan Talonpoikaismuseolla, jossa koet vanhan, aitosavolaisen talonpoikaiskulttuurin tunnelman. Lisäksi räätälöimme ohjelmia asiakkaiden toiveiden mukaisesti tai muokkaamme jo olemassa olevia tuotteita

Opastetut kävelykierrokset 30.6.-11.8.2019

Opastetut kävelykierrokset tiistaisin ja sunnuntaisin klo 17.00..  Lähtö Kuopion torilta, Siskotyttö-patsaalta. Hinta on 8 €, käteismaksu oppaalle, opastuskieli suomi. Kävelykierroksen kesto on n. 2 tuntia.

Vanhat rakennukset keskellämme

30.6.,2.7.,14.7.,16.7.,28.7.,30.7.ja 11.8.

Kuopion historiaan voi tutustua ympärillämme olevin vanhojen rakennusten avulla, jolloin menneisyys ja nykyisyys näyttäytyvät monikerroksisena kulttuuriympäristönä. Meillä on onneksi säilynyt muutama rakennus 1700-luvulta, mutta varsinainen Kuopion sydän vanhoine rakennuksineen muodostui vasta 1800-luvulla. Rakentamiseen ovat vaikuttaneet mm. kirkko, koululaitos, vankilatoiminta, sairaanhoito, hallinto sekä liike-elämä. Puutalovaltaisen keskustan rakentamiseen kaupungin kiviseksi sydämeksi saivat aikaan useat tulipalot, jotka tuhosivat monien kauppiaiden puiset kauppakartanot. Kuopion Kauppakadun varrella sijaitsevat arvorakennukset ovat muistuttamassa meitä monien sukupolvien työstä kehittyvän kaupungin hyväksi. Sataman vanhoja rakennuksia sekä sataman ja kauppatorin välillä säilyneet puutalokorttelit rännikatuverkostoineen ja monet merkittävät rakennukset kuten esim. kaupungintalo, kauppahalli, tuomiokirkko, kulttuurihistoriallisesti merkittävät Minna Canthin ja J.V- Snellmanin Kuopion-kauden kotitalot sekä puukasarmi kuuluvat nykyään kansalliseen kaupunkipuistoon.

Kuopion toreilta maailman turuille

7.7.,9.7.,21.7.,23.7.,4.8.ja 6.8.

Kuopion toria kutsutaan ”mualiman navaksi”, jonka matkailijat hyvin tuntevat. Kuopion tori täytti viime vuonna 200 vuotta. Kävelykierros tuo esille sekä Kuopion torien historiaa että historiaan ja nykypäivään liittyviä kauppiassukuja.

Lisätietoa kävelykierroksista: savonsanomat.menoinfo.fi ja facebook/Kuopion Oppaat ry

Opastetut kiertoajelut ja järviristeilyt

Kallaveden Kuopio -opastettu kiertoajelu

3.7.-9.8. keskiviikkoisin, torstaisin ja perjantaisin klo 11-13.

Lähtö kaupungintalon edestä, kauppatorin laidalta. Hinta aikuiset 15 € ja lapset 5-16 v. 8 €. Kierros sisältää käynnin Puijon tornissa. Kiertoajelun toteuttaa SH Traveledu Oy yhteistyössä Jääskeläisen Auto Oy:n kanssa.

Kallaveden tarina -opastettu järviristeily

15.7.-5.8. maanantaisin klo 16.30-18.00

Kallaveden synty tarinoineen, lauluineen ja saarineen on kiehtova. Lakeland Lines Oy ja Kuopion Oppaat ry toteuttavat yhteistyössä opastetun järviristeilyn, joka järjestetään sekä yleisenä risteilynä että tilauksesta ryhmille. Yleisen risteilyn hinta on aikuiset 15 €, lapset 5-16 v 7,50 €. Aluksena m/s Queen R.

Opasyhdistys:

Kuopion Oppaat ry, puheenjohtaja Kaija Lipponen, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., puh. 045 879 9239, sihteeri Ritva Silvennoinen, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., puh. 0500 489 189

Yhteystieto

Osoite: