JOENSUU –  karjalainen 7 sillan kaupunki

Venäjän tsaari Nikolai I allekirjoitti Joensuun kaupungin perustamiskirjan 1848 Pietarissa, Tsarskoje Selossa. Näin saatiin lupa perustaa kaupunki Pielisjoen suulle. Perustamisen aikoihin Pielisjoen kylässä oli vain muutama sata asukasta. Tänään Joensuu on sekoitus virkeän kaupungin sykettä ja maalaisidylliä, asukkaita on noin 76 000. Yhteistä rajaa Venäjän kanssa on 34 km.

Kaupungin läpi virtaava Pelisjoki on kaupungin keskus. Sen molemmilla rannoilla voi historiaan, arkkitehtuuriin ja kulttuuriin viehättynyt kulkija vaeltaa tuntikausia löytäen aina jotain uutta kiinnostavaa. Joen itärannalle rakennettu uusi moderni Penttilä taideteoksineen peilaa alueen aikaisempaa sahan historiaa. Alue ei ole vielä kokonaisuudessaan valmis vaan rakentaminen jatkuu vielä vuosia. Länsirannan vanhasta Puu-Joensuusta on vielä jäljellä 1800-luvun lopun kauppiaiden ja porvareiden puutaloja kortteleineen. Eliel Saarisen suunnittelema kaupungintalo vuodelta 1914 on länsirannan helmi, jossa toimii kaupunginhallinto, teatteri ja teatteriravintola.

Karjalainen elämänmeno sekä loistava tunnelmaiset tapahtumat kesäaikaan tempaavat mukaansa jäyhänkin lomanviettäjä.

Joensuu tänään -video

Tuuhan kahtommaan!

Joensuu tunnetaan mm näistä:

Taidetta ja arkkitehtuuria – opastetut kävelykierrokset kesällä 2019 Joensuussa

Joensuun kaupungin 170-vuotiseen matkaan mahtuu kiinnostavaa taidetta ja arkkitehtuuria, alkaen Eliel Saarisen suunnittelemasta kaupungintalosta päätyen Penttilänrannan moderniin ja yhteisölliseen rakentamiseen. Muistomerkit ja taideteokset värittävät kaupunkikuvaa ja kertovat omat tarinansa.

Joensuun matkailuoppaat järjestävät Taidetta ja arkkitehtuuria-kävelykierrokset yhteistyössä Joensuun kuvataidefestivaalin kanssa. Kierroksilla sivutaan myös kaupungin historiaa, kansainvälistä kaupankäyntiä, värikkäitä persoonia, tukinuittoa sekä koulutuksen ja kulttuurin nousua.

Matkailuoppaat ovat Suomen Opasliiton auktorisoimia kaupunkioppaita, jotka toivottavat kierroksille tervetulleiksi kaikki taiteen ja historian ystävät.

Ota kaupunki omaksesi!

Joensuun mmatkailuoppaat esittäytyvät:

Joensuun Matkailuoppaat -esite

Opasyhdistys:

Joensuun Matkailuoppaat ry, puheenjohtaja Leena Pelkonen, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., sihteeri Sinikka Kuivalainen, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Yhteystieto

Leena Pelkonen