Yhteystiedon kuva

Kajaani on Kainuun pääkaupunkina luovuuden, osaamisen ja vaivattoman arjen kaupunki.

Asumisen väljyys ja lyhyet välimatkat kaupungeissa ja kuntakeskuksissa lisäävät arjen vaivattomuutta. Päiväkodit, koulut, kaupat ja usein myös työpaikat ovat kävelymatkan etäisyydellä.

Matkailijoita kaupunkiin houkuttelevat sen monet kulttuuritapahtumat, mm. Kajaanin kaupunginteatteri ja Kajaanin Runoviikko. Uusi vesiliikuntakeskus tarjoaa lähes kylpylän tasoiset palvelut. ja Vuokatin liikuntamahdollisuuksien läheisyys on myös Kajaanin vetovoimatekijä.

Metsät ja metsäteollisuus on aina ollut koko Kainuun vahvuus. UPM:n Kajaanin tehtaan lopetettua toimintansa sen tilalle on saatu uutta korvaavaa toimintaa. Renforsin Ranta on Kajaanissa sijaitseva yritysalue, joka on perustettu UPM:n Kajaanin tehtaan entisiin tiloihin. Alueella sijaitseva CSC - Tieteen tietotekniikan keskus Oy on opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnoima tieteen tietotekniikan keskus. Se tarjoaa korkeakouluille, tutkimuslaitoksille ja yrityksille tietoteknistä tukea ja resursseja: mallinnus-, laskenta- ja tietopalveluja.

Opastoimintaa jo 40 vuoden ajan

Vuodesta 1977 lähtien Kajaanissa ja lähialueella on järjestetty opastettuja kävelykierroksia, kiertoajeluja ja kohdeopastuksia. Kajaanin matkailuoppaat ovat Suomen Opasliiton auktorisoituja oppaita.

Matkailija voi valita 1 - 2 tunnin kaupungin peruskierroksen tai valmiiksi suunniteltuja teemakierroksia ja kohdekäyntejä. Suunnittelemme myös tilaajan toiveiden mukaan kiertoajelureitin ja kohteet.

Kahden tunnin kierroksella tutustutaan Kajaanin keskustaan ja Paltaniemen kylään, jossa käyntikohteina ovat vuonna 1726 rakennettu Kuvakirkko ja Keisarintalli. Suosittu käyntikohde on myös Eino Leino -perinnetalo.

Kajaanin kulttuuriretkeen voi kuulua Kajaanin kaupunginteatterin näytös,
Kajaanin Runoviikon tilaisuuksia ja Kaukametsän konsertteja tai tanssinäytöksiä.
Opastetulla kulttuurikierroksella voidaan tutustua Kajaanin Museoon, Kajaanin taidemuseoon tai Kaukametsän kongressi- ja kulttuurikeskukseen unohtamatta uutta Kaukaveden vesiliikuntakeskusta. Kajaanin pääkirkko ja ortodoksinen kirkko ovat myös kiinnostavia käyntikohteita.

Kajaanin keskustan ainutlaatuiset nähtävyydet linnanrauniot, tervavenekanava ja
monet julkiset veistokset tulevat tutuiksi Kajaaninjoen rannan kävelykierroksella.
Keskikesällä sunnuntai-iltaisin kanavalla järjestetään kaikille avoimia matkailuoppaiden selostamia tervansoutunäytöksiä.

Matkailijoille valmiiksi suunnitellulla 3 - 6 tunnin teemakierroksella tutustutaan joko Kajaanin, Paltamon, Vuolijoen tai Vuokatin ja Sotkamon alueen nähtävyyksiin.

Kajaanin matkailuoppailta voi tilata opastukseen sisältyvän pienen historiallisen rooliesityksen. Roolihenkilöinä esiintyvät niin kreivi kreivi ja rouva Pietari Brahe,
Posti-Stiina, opettajatar Agnes Castrén kuin torimyyjät Serafiina Heikkinen, Caisa Moilanen ja paltamolaisemäntä Vanni Karjalainen.

Kesäisin Kajaanin kaupunki ja matkailuoppaat järjestävät yhdessä kaikille avoimia opastettuja kiertoajeluja ja kävelykierroksia. Kajaanin seurakunnan kanssa yhteistyössä järjestämme myös opastettuja hautausmaakävelyjä.

Kajaanin opastettu kierros on elämys.

Kotisivumme kertoo lisää toiminnastamme.

Löydät meidät myös Facebookista nimellä Kajaanin Matkailuoppaat ry.

Kajaanin matkailuoppaiden historiikki Kerrontaa läheltä ja kaukaa tuleville, käyhän tutustumassa.

.

Kajaanin Matkailuoppaat ry