VÄHÄKYRÖ – kappale kauneinta Kyrönmaata

Aiemmin Kyrönjokisuun suurpitäjän osana ollut Vähäkyrö itsenäistyi v. 1607. Se on ollut yksi tiheimmin asuttuja maaseutukuntia. Maanviljelyn ohella pläkkiteollisuus, kankaankudonta, teuraseläinten kauppa, makkaran valmistus ja autokauppa ovat antaneet toimeentulon väestölle. Vähässäkyrössä aloitti toimintansa läntisen Suomen vanhin maaseutukansakoulu v. 1858. Nykyään koulutalon omistaa Vähäkyrö-Seura ry (www.vahakyroseura.fi). Siellä voi tutustua vanhaan koululuokkaan sekä muihin näyttelytiloihin. Savilahti-talossa on myös etukäteisvarauksella ruokailu- ja/tai kahvittelumahdollisuus. Opastetuilla kiertoajeluilla joen molemmin puolin kulkevia maanteitä näkee melkein koko pitäjän eli kuusitoista kahdeksastatoista kylästä. Pääsee sovittaessa seuraamaan pläkkyrin työskentelyä verstaassaan jne.

Vähäkyrön ja Vaasan kaupungin välinen kuntaliitos toteutui v:n 2013 alussa, joten olemme Vaasan kaupungin Vähänkyrön kaupunginosa. Liitos oli sikäli poikkeuksellinen, ettei Vaasalla ja Vähälläkyröllä ole yhteistä kuntarajaa. Vähänkyrön läpi virtaa Kyrönjoki, jossa on hyviä kalastuspaikkoja, muun muassa Perkiönkoski ja Hiirikoski.

Laihia - nuukasti, mutta komiasti

Laihia on kehittyvä ja elinvoimainen maaseutukunta, joka sijaitsee Pohjanmaalla, Vaasan välittömässä läheisyydessä. Erinomainen sijainti Vaasan kupeessa, alueen kasvava elinkeinotoiminta sekä erinomaiset liikenneyhteydet tekevät Laihiasta vireän ja asukasluvultaan jatkuvasti kasvavan kunnan. Laihia on viisaan euron kunta, jossa panostetaan järkevään taloudenpitoon ja peruspalveluihin.

Laihia Kotiseutu- ja Nuukuurenmuseo on monipuolinen matkakohde koko perheelle. Museon esineet ja rakennukset kertovat tyypillisestä 1800-luvun pohjalaistilasta.

www.laihian-kotiseutumuseo.net

Laihialaisvitsien perinnettä ja laihialaisten nuukaa elämäntapaa kunnioittava Nuukuurenmuseo on juuri niin vaatimaton, kuin laihialaisilta sopii odottaakin.

www.laihian-kotiseutumuseo.net

Vähänkyrön opaskehoon kuuluvat myös Laihian auktorisoidut oppaat. Laihian alueen yhteyshenkilönä toimii  Irma Kuusisto puh. 044-5751545,  Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

Yhteystieto

pj Sinikka hakomäki