VÄHÄKYRÖ - kappale kauneinta Kyrönmaata

Aiemmin Kyrönjokisuun suurpitäjän osana ollut Vähäkyrö itsenäistyi v. 1607. Se on ollut yksi tiheimmin asuttuja maaseutukuntia. Maanviljelyn ohella pläkkiteollisuus, kankaankudonta, teuraseläinten kauppa, makkaran valmistus ja autokauppa ovat antaneet toimeentulon väestölle. Vähässäkyrössä aloitti toimintansa läntisen Suomen vanhin maaseutukansakoulu v. 1858. Nykyään koulutalon omistaa Vähäkyrö-Seura ry (www.vahakyroseura.fi). Siellä voi tutustua vanhaan koululuokkaan sekä muihin näyttelytiloihin. Savilahti-talossa on myös etukäteisvarauksella ruokailu- ja/tai kahvittelumahdollisuus. Opastetuilla kiertoajeluilla joen molemmin puolin kulkevia maanteitä näkee melkein koko pitäjän eli kuusitoista kahdeksastatoista kylästä. Pääsee sovittaessa seuraamaan pläkkyrin työskentelyä verstaassaan jne.

Kuva: www.paramotor.fi                                             Jäiden lähtö on aina näyttävä tapahtuma Kyrönjoessa. Taustalla Isonkyrön vanha kirkko.

Vähäkyrön ja Vaasan kaupungin välinen kuntaliitos toteutui v:n 2013 alussa, joten olemme Vaasan kaupungin Vähänkyrön kaupunginosa. Liitos oli sikäli poikkeuksellinen, ettei Vaasalla ja Vähälläkyröllä ole yhteistä kuntarajaa. Vähänkyrön läpi virtaa Kyrönjoki, jossa on hyviä kalastuspaikkoja, muun muassa Perkiönkoski ja Hiirikoski. Vähänkyrön yhteyshenkilö on Sinikka Hakomäki ( sinikka.hakomäTämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.) 040 5064880

Vähänkyrön opaskehoon kuuluvat myös Laihian auktorisoidut oppaat. Laihian alueen yhteyshenkilönä toimii Salme Salovaara. (Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.) puh. 050 3255364

Laihia on kehittyvä ja elinvoimainen maaseutukunta, joka sijaitsee Pohjanmaalla, Vaasan välittömässä läheisyydessä. Erinomainen sijainti Vaasan kupeessa, alueen kasvava elinkeinotoiminta sekä erinomaiset liikenneyhteydet tekevät Laihiasta vireän ja asukasluvultaan jatkuvasti kasvavan kunnan. Laihia on viisaan euron kunta, jossa panostetaan järkevään taloudenpitoon ja peruspalveluihin.

Matkapuhelin:

Muut tiedot