Naantali on yksi Suomen vanhimmista kaupungeista. Se perustettiin keskiajalla birgittalaisluostarin ja sen kaupunkia edelleen hallitsevan kirkon ympärille. Kaupungista tuli merkittävä pyhiinvaellusten kohde. Luostarikirkko on edelleen yksi Naantalin maamerkeistä

Kylpylätoiminta Naantalissa alkoi jo 1723 kun Viluluodon terveyslähde avattiin.  Vuonna 1984 rakennettiin Kalevanniemelle nykyinen Naantalin Kylpylä

Yksi Naantalin mielenkiintoisimmista nähtävyyksistä on Luonnonmaalla sijaitseva tasavallan presidentin kesäasunto Kultaranta.

Naantalin Oppaat ry on perustettu vuonna 1973. Tärkeimmät opastuskohteet Naantalissa ovat tasavallan presidentin kesäasunnon Kultarannan puutarha, luostarikirkko ja Vanhakaupunki.

Näiden vakio-opastusten lisäksi vuonna 2017 myös Naantalissa juhlitaan satavuotiasta Suomea. Suomen Opasliitto on lanseerannut vuodelle Itsenäisyyden polun, jota kulkemalla voi Suomessa osallistua moniin maksuttomiin opastuksiin. Näistä kierroksista lisätietoa löytyy Suomi100-sivuilta netistä osoitteesta www.suomifinland100.fi

Naantalissa voi tilata vakiokierrosten lisäksi myös erikoisopastuksia. Voi mm kuunnella tarinoita presidenttiemme puolisoista tai muista Naantalissa vaikuttaneista naisista. Luostarikirkossa voi siirtyä birgittalaisnunnien laulujen myötä keskiajan tunnelmiin. Lapset voivat kulkea Risto Räppääjä -elokuvien jalanjäljillä Vanhassakaupungissa. Kultarannassa voi oppaan kanssa tutustua kesän veistosnäyttelyyn taidekierroksella tai lähteä mamsellin matkaan tutustumaan, miten presidenttimme ovat siellä aikoinaan eläneet.

Lisää erilaisista kierroksista voi kysyä Naantalin Matkailusta, joka myös välittää Naantalin oppaiden opastuksia.

Naantalin Matkailu Oy (www.naantalinmatkailu.fi)

Kaivotori 2, 21100 Naantali

(Fleminginkadun ja Nunnakadun kulma)

p. 02 435 9800