Loviisa perustettiin raja-, linnoitus ja tapulikaupungiksi Ruotsin ja Venäjän rajan siirryttyä Turun rauhassa 1743 Kyminjokeen ja vanhan rajakaupungin Haminan jäätyä Venäjän puolelle. Kaupungista kasvoi merkittävä kauppa- ja satamapaikka, josta suuret purjelaivat matkasivat etelään kuljettaen rahtia ja matkustajia. Kaupunki nimettiin Ruotsin kuninkaan Adolf Fredrikin puolison Lovisa Ulrikan mukaan.

Kaupunki tunnetaan sen linnoituksista, vanhoista rakennuksistaan ja kirkosta, jonne näyttää ajavan sisään kaupunkiin saapuessaan. Loviisaan kuuluvassa Strömforsin ruukissa pääsee tutustumaan vanhaan rautaruukkiin.

Oppaat järjestävät monia mielenkiintoisia opastettuja kävelykierroksia, esimerkiksi kaupunkikierros, kävelykierros Loviisan vanhalla hautausmaalla sekä draamaopastukset: kauppiaan lesken promenadi ja Virginia af Forsellesin ruukki.

Loviisan vanhat talot avaavat ovensa vuosittain yleisölle.

Oppaan avulla tutustut parhaiten kaupunkiimme. Järjestämme opastuksia suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, venäjäksi ja saksaksi.

Voit tilata meidät Porvoo toursista www.porvootours.fi

Lisätietoja alueen nähtävyyksistä ja tapahtumista löytyy internetsivuiltamme www.loviisanoppaat.fi.

Matkapuhelin:

Muut tiedot