suomeksipå svenskaпо-русски

ORGANISAATIO

Suomen Opasliitto ry toimii koko maassa, joka on jaettu yhdeksään alueeseen toiminnan helpottamiseksi.

Opasliiton hallitus koostuu liiton puheenjohtajasta ja alue-edustajista, jotka valitaan sääntöjen edellyttämällä tavalla. Jokaiselta alueelta on yksi alue-edustaja opasliiton hallituksessa ja hänellä henkilökohtainen varajäsen. Hallituksen apuna toimii kolme toimikuntaa: koulutus-, talous- sekä markkinointi- ja viestintätoimikunta. Lisäksi apuna on palkkaneuvottelutyöryhmä, joka neuvottelee matkailuoppaiden palkkiosuosituksista. Baltian maiden kanssa tehtävää yhteistyötä varten on nimetty Baltia-yhteyshenkilö ja erä- ja luontoasioita varten erä- ja luontoasioiden yhdyshenkilö.

Opasliiton toimisto sijaitsee Tampereella. Toimistossa työskentelee liittosihteeri.

Alueet pitävät aluekokouksia kaksi kertaa vuodessa ennen kevät- ja syysliittokokouksia jonkun oman alueensa yhdistyksen järjestämänä. Aluekokouksissa käsitellään tulevan liittokokouksen asiat ja keskustellaan oman alueen opasasioista.
Aluekokousten yhteydessä järjestetään myös koulutusta ja tutustumiskäyntejä alueen matkailukohteisiin.

Liittokokoukset järjestetään vuosittain eri puolilla Suomea yhteistyössä paikallisten
opasyhdistysten ja opasliiton hallituksen kanssa. Liittokokouksen yhteydessä järjestetään usein valtakunnalliset opaskoulutuspäivät, jolloin tutustutaan päivät järjestävän paikkakunnan matkailulliseen antiin. Ohjelmassa voi olla luentoja, esityksiä ja kiertoajeluja. Tapahtumat ovat oppaiden jatkokoulutustilaisuuksia ja antavat mahdollisuuden tavata kollegoja. Keväällä 2012 liittokokous ja valtakunnalliset päivät järjestettiin Lahdessa ja syksyllä 2012 Vaasassa. Keväällä 2013 opaskoulutuspäivät ja liittokokous pidettiin Siuntiossa ja syksyllä 2013 Naantalissa. Keväällä 2014 tehtiin opasliiton 40-vuotisjuhlaristeily Helsinki-Tukholma-Helsinki, jonka yhteydessä pidettiin kevätliitokokous.