Keväinen Tallinna houkutteli matkanjohtajakoulutuksen osallistujat opintomatkalle 5.-7.5.2017. Opintomatka oli osa Savonia-ammattikorkeakoulun järjestämää matkanjohtajakoulutusta, jonka aikana sovellettiin käytäntöön teoriassa opiskeltuja taitoja.

Savonia-ammattikorkeaakoulu toteutti Suomen Opasliiton hyväksymän matkanjohtajakoulutuksen, jossa oli mukana 25 matkailuopasta eri puolilta Suomea. Koulutukseen kuului yksi lähiopiskeluviikonloppu Kuopiossa, itsenäistä opiskelua, oppimistehtäviä ja opintomatkaan liittyvä matkanjohtajaharjoittelu. Koulutuksen kokonaiskesto oli 105 tuntia, jonka aikana opiskeltiin matkanjohtajan tehtäviä, toimintaa terminaaleissa ja eri liikennevälineissä, sähköistä markkinointia, matkanjohtajana toimimista, asiakkaan kohtaamista, turvallisuus- ja kuluttajansuoja-asioita. Kaikki koulutukseen osallistuvat suorittivat Ea1- koulutuksen ja Makailualan turvallisuuspassikoulutuksen.

Koulutuksen vastuukouluttajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulun projektisuunnittelija, matkailuopas (at) Tiina Kuosmanen sekä matkailulehtorit Jorma Korhonen ja Pauli Verhelä. Tiinan ohjeistuksessa opiskelijat suunnittelivat itse Tallinnan matkaohjelman ja vastasivat sen käytännön toteuttamisesta. Menomatka taittui nopeasti Tallink Siljan Star -laivalla ja paluumatka vastaavasti uudella Megastar aluksella. Tallinnassa ohjelmaan kuului mm. Tallinnan Vanhankaupungin opastettu kävelykierros, KGBmuseokierros ja Estonia Teatterin Tosca-ooppera. Lisäksi kuultiin Tallinnan matkailu- ja kongressitoimiston sekä Sokos hotel Virun esittelyt. Tallinnan monipuoliset ruokailu- ja ostosmahdollisuudet tulivat myös matkan aikana tutuiksi.

Opinnot jatkuivat matkan jälkeen oppimispäiväkirjan kokoamisella. Tämän koulutuksen jälkeen kaikilla on mahdollisuus täydentää opintojaan Matkaoppaan ammattitutkinnon matkanjohtaja -osion suorittamiseen.

Opintomatkan aikana alkoi jo seuraavan yhteisen matkan suunnittelu Kultarantaan, Naantaliin, jonne ovat kaikki oppaat tervetulleita. Olkaahan kuulolla ja seuratkaa opasliiton tiedotteita!

Matkanjohtaja koulutuksen suorittivat: Aalto Johanna, Hakkarainen Anja, Heikkinen Päivi, Kemppinen Sirpa, Kilpeläinen Kirsi, Könttä Helinä, Lahti Sini, Lehtonen Erja, Luhtaniemi Heli, Mäkinen Riitta, Määränen Ira, Neuvonen Jaana, Nieminen Arja, Niikko Riitta, Nurmi Raisa, Oittinen Tiina, Okkonen Airi, Ollikainen Elena, Pääskynkivi Marjo, Repo Timo, Taurovaara Hannele, Turpeinen Eeva, Tütken Ulf, Vanamo Johanna ja Virta Leena. - Tiina Kuosmanen