Haluatko toimia matkailualan opastustehtävissä?

Oletko palveluhenkinen ja tulet toimeen erilaisten ihmisten kanssa?

Oletko kiinnostunut paikkakuntasi asioista, tarinoista ja haluat kertoa niistä matkailijoille?

Jos vastasit näihin KYLLÄ, olet sopiva matkailuoppaaksi!

Lisäksi tiedonjano, ulospäin suuntautuneisuus, heittäytymiskyky, kielitaito, aitous ja sopiva huumorintaju ovat hyvä apu oppaan työssä.

Opas kertoo mitä näet – Oppaan työ

Matkailu on kehittyvä elinkeino ja matkailuoppaat ovat siinä keskeisessä roolissa. Matkailuopas on käyntikortti, joka luo matkailijalle mielikuvan paikkakunnasta.

Opastus voi olla lyhyt tai pitkä alueen esittely pienemmälle tai isommalle ryhmälle. Opastuksia voidaan tehdä linja-autossa, ostoskierroksella, luonnossa, kävellen, pyöräillen, museossa, kirkossa tai rooliasuun pukeutuneena. Opastustyö on sesonkiluonteista freelance-työtä, jota tehdään verokortilla tai omalla toiminimellä. Opastuksista maksetaan Suomen Opasliiton suosittelema korvaus.

Kouluttaudu oppaaksi

Matkailuoppaaksi valmistavassa koulutuksessa saat eväät suunnitella ja toteuttaa teemallisia opastuksia asiakaslähtöisesti. Koulutus kestään vähintään 160 tuntia riippuen pohjakoulutuksesta ja työkokemuksesta.

Koulutuksessa opiskellaan:

* opastustekniikkaa

* tuotteistamista

* suomalaisen yhteiskunnan rakenteita

* paikallistuntemusta

* matkailuhallintoa

* turvallisuus- ja ensiaputaitoja

* yritystoiminnan perusteita

Lisäksi koulutukseen kuuluu kohdevierailuja, käytännön opastusharjoituksia, kirjallinen lopputyö ja koe sekä suullinen opastuskoe.

Jos sinulla on jo matkailualan koulutusta ja kokemusta oppaana toimimisesta, voit suoritta Matkaoppaan ammattitutkinnon. Suomessa on 14 toisen asteen oppilaitosta, jolla on matkaoppaan ammattitutkinnon järjestämisoikeus. Ammattitutkintoon liittyvä tutkintosuoritus tehdään tutkinnon kriteerien mukaisesti opastuspaikkakunnalla.

Tavoitteena on, että opaskoulutuksen järjestäjät suunnittelevat koulutuksensa siten, että matkailuoppaan koulutuksen ja työkokemuksen jälkeen oppaat suorittavat ammattitutkinnon.

Katso alueiden sivuilta tulevia opaskoulutuksia ja ota yhteyttä sinua lähinnä olevaan opasyhdistykseen.

Tervetuloa oppaaksi!