Pohjois-Suomi on Suomen Opasliiton 9 alue ja se koostuu kolmesta maakunnasta, jotka ovat Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu ja Lappi. Alueemme kattaa lähes puolet Suomen pinta-alasta. Opasyhdistystemme etäisyydet toisistaan ovat välillä hyvinkin pitkät, joka antaa kullekin yhdistykselle mahdollisuuden omien erikoisten opastusten toteuttamiseen. Kajaanista Kalajoelle aina pohjoiseen Tunturilappiin ja Kuusamoon tai Meri-Lappiin Ruotsin rajan tuntumaan matkatessa näkee vaihtuvaa luonnonkauneutta ja kulttuuria. Eri paikkakunnilla pysähtyessä voi tilata ammattitaitoisen matkailuoppaan esittelemään kohteita ja erikoisuuksia.

Pohjois-Suomessa toimii 10 opasyhdistystä ja noin 200 Suomen Opasliiton auktorisoimaa matkailuopasta. Opastuksia saa noin 20 eri kielellä. Opastuksia tehdään kävelykierroksina, kohdeopastuksina ja kiertoajeluina. Paikkakuntakohtaisesti järjestetään erilaisia teemaopastuksia. Kilkkaa yhdistysten omille sivuille ja tutustu valikoimaan.

Pohjois-Suomen matkailuoppaat julkaisevat vuosittain omaa lehteään Pohjoisen Opas. Tutustu lehteen ja löydä uusia matkailukohteita ja paikkakuntia mihin kannattaa tulla poikkeamaan tai viipymään pitempäänkin. Lehdestä löytyy erinomaisia majoitus ja ruokailupaikkoja sekä tutustumiskohteita. Opasyhdistykset ilmoittavat omasta ohjelmistostaan yhteystietoineen.

Kajaanin matkailuoppaat julkaisivat 40 vuotisen toiminnastaan kertovan historiikin "Kerrontaa läheltä ja kaukaa tuleville" käykäähän tutustumassa.

Tervetuloa Pohjois-Suomeen